Leugensjournaal 1:
De complottheorie won
Leugens.nl kreeg direct bij aanvang heel veel media-aandacht.
Met het Radio 1 Journaal (maandagmorgen); daarop Tijd voor Twee van Frits Spits in de middag en op BNR Nieuwsradio een dag later, dinsdagmorgen vroeg was de radio het snelst.
Kranten volgden, op als eerste op 8 oktober het AD, een dag later de Volkskrant (krant en online archief); en Metro in de krant; vervolgens op 9 oktober nog De Pers, in de krant en online. En als laatste nog belde De Morgen in Belgií«.
Op het web kwam Leugens.nl op bij WebWereld en Planet en bij Fok! en
nog eens, en uiteraard op een serie weblogs.
We dachten klein te beginnen, ook technisch. Dus de aandacht voor Radio 2 op dinsdag om 12.45 met veel luisteraars aan het scherm met een boterham kon de server niet aan. Dat gebeurde nog eens met de link van GeenStijl donderdag. Daarop hebben we de site verplaatst. Inmiddels is het veel rustiger. Zoals verwacht verslapt de aandacht echter sterk na zo’n publicitaire golf, mar je kunt nooit weten wat zich zal voordoen.
GeenStijl combineerde een half geciteerde uitspraak in De Pers terecht met een onverwachte wending, de complottheorie dat Bram Zeegers niet dood is. Dat was donderdag ook goed voor een vraaggesprek op tv bij EditieNL van RTL4. Kortom: al in de eerste week won de leugen het qua aandacht van de ontmaskering. Maar leuk was het wel, zo’n turbulente start.
Al die aandacht heeft behalve een groot voordeel voor naamsbekendheid, wel wat nadelen: Ten eerste hadden we dus problemen met de techniek. Ten tweede: de aandacht verslapt ineens, en onoverkomelijk. Ten derde: iemand kaapte Fotojokken.nl, hoewel een geregistreerd handelsmerk. Geeft weer gedoe.
Maar ook moesten we de richting van Leugens.nl op dag 1 vrij absoluut verwoorden. Terwijl die zich nog moet vormen met zijn publiek. Dat vergt veel geduld en interactie. Kritische vragen van journalisten dragen daar wel aan bij, meer dan de ‘reagurende’ horden van GeenStijl.
Zo paste het bericht van Zeegers niet in de opzet zoals in de dagen ervoor zo nauwkeurig verwoord in de vele interviews. Maar complottheorieí«n horen er bij. Te meer daar één nieuwe redacteur zich daarin specialiseerde. Zijn idee: je moet mensen laten nadenken over leugen en waarheid. Nogmaals: geen brede discussies over de Islam of over die – kennelijk verschrikkelijke – Jeugdzorg in Nederland.
Ook was er wat kritiek op een artikel over Het Gesprek en Nina Brink. Maar het gaat toch over de vraag over een leugen? En is plagiaat wel een leugen, of bedrog? Doen we ook bedrog op Leugens.nl?
Een markante episode in de eigenaardige relatie tussen de Volkskrant en het Koninklijk Huis daarentegen past precies binnen onze ‘formule’. Evenals de twijfel aan de Russische superbom en fouten in de bevolkingsstatistiek.
Over de inbreng van bezoekers op de site schreven we al. Ze zijn nog net zo onwennig als wij.
Dank ook voor de complementen voor de vormgeving. Ze werken hard en zijn zeer betrokken, de vormgevers en technici van De Ruimte Ontwerpers. Uiteindelijk gaat het om enthousiasme, zelfs bij leugens”¦
Peter Olsthoorn | 14-10-07 14:10
Reacties
wceend | 17/10/07 om 23:07
lutser je snap het nog steeds niet.