Opa met kind gezellig op stap
De ordedienst van de NS 2
“Wij benutten deze case om dit punt intern onder de aandacht te brengen van personeel.”
In vervolg op: De ordedienst van de NS:
Ingezonden brief in de Volkskrant van 6 december 2011 van Herman de Thouars te lamere:
“Over zijn ervaringen met overspannen NS-personeel schreef Godfried van Berkel Kort daarop stond op deze pagina als reactie de brief: ‘Geef een hufter een streep en hij gaat er op staan’.
Ook mijn vrouw en ik hebben, als fervente ov-reizigers, geregeld te maken met overijverige controleurs. Dat laten we over het algemeen gelaten over ons heen gaan en we doen precies wat er gezegd/gevraagd wordt…
Maar, de laatste keer werd het me toch te gortig. Ik haal en breng elke vrijdag mijn 10-jarige kleinzoon, die voor die gelegenheid met het kinderkaartje Railrunner reist. Er was controle bij het perron. Mijn kleinzoon gaf de e-ticket Railrunner af. Dat beviel de controleur al niet, en het werd nog onaangenamer toen bleek dat mijn 10-jarige kleinzoon zich niet kon identificeren. Nee natuurlijk niet, het kind is pas 10 jaar en de ID-kaart is pas met 14 jaar verplicht.
Helaas was ik op dat moment niet op de hoogte van dit gegeven, anders was de discussie wel anders verlopen. Ik zei dat mijn kleinzoon zich inderdaad niet kon identificeren, en tja, hoe nu verder? De ‘baas’ werd erbij geroepen, en ja hoor, het kind moest zich toch echt identificeren. Op de vraag aan mij hoe oud hij was, antwoordde ik: ‘Vraag het hem zelf.’ Met grote schrikogen over de agressieve benadering antwoordde mijn kleinzoon: 10.
Ja, en nu?
Ik had een geldig vervoerbewijs en een rechtsgeldige Railrunner bij me en met grote tegenzin werden we uiteindelijk het perron opgelaten, waar onze trein uiteraard inmiddels was vertrokken.
Op het e-ticket staan, zo op het oog, twee tegenstrijdige meldingen.
Allereerst dat tonen van identificatie verplicht is.
Vervolgens staat er in de gebruiksvoorwaarden van datzelfde e-ticket dat het tonen van een geldig identiteitsdocument niet geldt voor kinderen reizend met een Railrunner.
Misschien moet de NS het personeel een lesje klantvriendelijkheid geven.”
Vragen aan de NS
1) is identificatie wel of niet nodig?
Antwoord:
“In dit geval bij Railrunnner niet nodig. Zie ns.nl over oa “e tickets en railrunner”. Wij betreuren dus hoe dit is gelopen en dat hierover blijkbaar onduidelijkheid was.”
2) Krijgen jullie ‘animal cops’ training in omgang met mensen?
Antwoord:
“Wij benutten deze case om dit punt intern onder de aandacht te brengen van personeel.”
Peter Olsthoorn | 07-12-11 07:11
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.
Omgangsvormen