Vooral sappige feiten deden het goed
Data Driven fopt journalisten met gemak
Checken is geen gewoonte.
Journalisten lezen doorgaans geen onderzoeken achter sappige berichten, ook kranten als de Volkskrant niet. Ze bedriegen hun lezers soms. Worden missers duidelijk dan gaan die bij voorkeur onder het tapijt, uitzonderingen daargelaten.
De Belgische tv-producent Woestijnvis bedacht persbureau Data Driven en liet dat een jaar lang persberichten verspreiden met ‘feiten’ als
- ‘Liberalen het beste seksleven hebben’
- ‘De manier waarop iemand zich kleedt verraadt voor 63 procent zijn politieke voorkeur.’
- ‘Vlamingen stonden bij verkiezingen gemiddeld 27 seconden in het stemhokje’
Diverse kranten in Belgií« en Nederland namen dit over.
De Vlaamse journalistenvereniging ging zich niet een hoekje schamen, maar werd woedend vanwege ‘bedrog’. Pol Deltour, baas van de Vlaamse Journalisten Vereniging (VLV) zegt: “Het is Woestijnvis dat op het lumineuze idee kwam. Het productiehuis gooide daarmee de geloofwaardigheid van het nieuws – waar talloze journalisten dag in dag uit keihard aan werken – te grabbel.”
Belgische kranten uitten zich in analyses in plaats van hun berichten direct recht te zetten.
Zo lezen we van de zogenaamde kwaliteitskranten nog:
Pas deze week ging een journalist, Ruben Steegen van Het Belang van Limburg, eens na wat Data Driven voor bureau was en hij stuitte op de domeinregistratie door Woestijnvis. Woestijnvis maakt een tv-programma over luie journalisten.
Journalisten rekenen niet, maar zijn toch dol op getallen volgens De Standaard: “De lokroep van getallen ligt bij hun imago van waarachtigheid: cijfers liegen niet. Ze kunnen bovendien in aandachttrekkende grafiekjes worden gegoten. Bovenal zijn ze handig manipuleerbaar. Menig wetenschapper heeft al met lede ogen moeten aanzien hoe journalisten uit een genuanceerd onderzoeksrapport dat ene cijfer met hoogste spektakelwaarde pikken en het ongenuanceerd als spraakmakende bevinding op de voorpagina zetten.”
Peter Olsthoorn | 20-06-10 11:34
Reacties
vanhetgoor | 10/07/10 om 14:49
Dat de journalisten tegen de lamp zouden lopen zat er een keer aan te komen. Soms zijn er wel heel erg mooie nieuwtjes, zo mooi dat controleren de glans er van af haalt. Te vaak komen er berichten in de krant waarbij er nog vaag iets anders tussen de regels te lezen is. Net alsof er nog een restant van gekleurd licht te zien is. Het enige dat helpt is zelf nadenken, men moet zich afvragen of dat wat men leest werkelijk waar zou kunnen zijn.
Robert | 27/09/10 om 19:06
Dan denk je dat iemand die betaald wordt om zaken uit te zoeken iets schrijft, feit is dat onzinartikelen en propaganda (noemen ze marketing) probleemloos langs deze luie nietsnutten komen, elke echt kritische journalist legt snel het loodje omdat de redactie betaald wordt door de eigenaren van het medium en de grote adverteerders. Kranten en TV zijn al lang geen nieuwsmedia meer.