Vooral sappige feiten deden het goed 

Data Driven fopt journalisten met gemak

Checken is geen gewoonte.

De Morgen, De Standaard

Journalisten lezen doorgaans geen onderzoeken achter sappige berichten, ook kranten als de Volkskrant niet. Ze bedriegen hun lezers soms. Worden missers duidelijk dan gaan die bij voorkeur onder het tapijt, uitzonderingen daargelaten.

De Belgische tv-producent Woestijnvis bedacht persbureau Data Driven en liet dat een jaar lang persberichten verspreiden met ‘feiten’ als

  • ‘Liberalen het beste seksleven hebben’
  • ‘De manier waarop iemand zich kleedt verraadt voor 63 procent zijn politieke voorkeur.’
  • ‘Vlamingen stonden bij verkiezingen gemiddeld 27 seconden in het stemhokje’

Diverse kranten in Belgií« en Nederland namen dit over.

De Vlaamse journalistenvereniging ging zich niet een hoekje schamen, maar werd woedend vanwege ‘bedrog’. Pol Deltour, baas van de Vlaamse Journalisten Vereniging (VLV) zegt: “Het is Woestijnvis dat op het lumineuze idee kwam. Het productiehuis gooide daarmee de geloofwaardigheid van het nieuws – waar talloze journalisten dag in dag uit keihard aan werken – te grabbel.”

Belgische kranten uitten zich in analyses in plaats van hun berichten direct recht te zetten.

Zo lezen we van de zogenaamde kwaliteitskranten nog:

  • De Standaard: Vlaamse kiezer stemde dubbel zo snel als vorig jaar: ” De Vlaamse kiezer deed er zondag gemiddeld 27 seconden over om te stemmen. Dat is dubbel zo snel als bij de regionale en Europese verkiezingen van vorig jaar. Dat blijkt uit een steekproef van Data Driven in 78 stembureaus. “Meer dan waarschijnlijk lag dit aan het feit dat er minder twijfelende kiezers waren”.
  • De Standaard: Open Vld-kiezers hebben meeste en beste seks: ” Open Vld-kiezers hebben het meeste en de beste seks. Sp.a- en Groen!-kiezers doen het het minst, maar de groene kiezers masturberen dan weer het vaakst.” (bron: Belga)
  • De Volkskrant: Vlaamse liberaal heeft de meeste seks: ” Het Vlaamse onderzoeksbureau Data Driven heeft een wel erg opmerkelijke peiling gedaan in de aanloop naar de Belgische verkiezingen. Niet alleen de politieke, maar ook de seksuele voorkeur van de Vlaamse kiezer werd grondig onderzocht. Wat bleek? De Vlaamse liberalen hebben het meeste en de beste seks.” Met als toevoeging: ” Pas op: inmiddels is de Volkskrant erachter gekomen dat dit bericht niet klopt…”
  • Pas deze week ging een journalist, Ruben Steegen van Het Belang van Limburg, eens na wat Data Driven voor bureau was en hij stuitte op de domeinregistratie door Woestijnvis. Woestijnvis maakt een tv-programma over luie journalisten.

    Journalisten rekenen niet, maar zijn toch dol op getallen volgens De Standaard: “De lokroep van getallen ligt bij hun imago van waarachtigheid: cijfers liegen niet. Ze kunnen bovendien in aandachttrekkende grafiekjes worden gegoten. Bovenal zijn ze handig manipuleerbaar. Menig wetenschapper heeft al met lede ogen moeten aanzien hoe journalisten uit een genuanceerd onderzoeksrapport dat ene cijfer met hoogste spektakelwaarde pikken en het ongenuanceerd als spraakmakende bevinding op de voorpagina zetten.”

    • Reacties

    • vanhetgoor | 10/07/10 om 14:49

      Dat de journalisten tegen de lamp zouden lopen zat er een keer aan te komen. Soms zijn er wel heel erg mooie nieuwtjes, zo mooi dat controleren de glans er van af haalt. Te vaak komen er berichten in de krant waarbij er nog vaag iets anders tussen de regels te lezen is. Net alsof er nog een restant van gekleurd licht te zien is. Het enige dat helpt is zelf nadenken, men moet zich afvragen of dat wat men leest werkelijk waar zou kunnen zijn.

    • Robert | 27/09/10 om 19:06

      Dan denk je dat iemand die betaald wordt om zaken uit te zoeken iets schrijft, feit is dat onzinartikelen en propaganda (noemen ze marketing) probleemloos langs deze luie nietsnutten komen, elke echt kritische journalist legt snel het loodje omdat de redactie betaald wordt door de eigenaren van het medium en de grote adverteerders. Kranten en TV zijn al lang geen nieuwsmedia meer.

    Reageer op dit artikel:

    *
    To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
    Anti-spam image

    *
    To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
    Anti-spam image

    Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

    Omgangsvormen