Netflix en reclame missen
Overschrijven zonder rekenen
NRC weerspreekt eigen berichtgeving
Gelezen: Factcheck Arjen Ribbens in NRC van 23 mei 2016
Jouranlisten zijn steeds beter in overschrijven en steeds beter in rekenen. NRC-redacteur Arjen Ribbens vatte de moed op om NRC-berichtje te checken dat op 12 mei 2016 op de Media & Cultuurpagina stond:
‘Netflix- abonnees zien per jaar gemiddeld 160 uur, ofwel zes dagen minder reclame dan reguliere televisiekijkers, zo blijkt uit onderzoek. Op Netflix worden geen advertenties getoond. In ieder tv-uur zitten 16 minuten reclame. Netflix abonnees kijken 2 a 3 uur per dag. Dat komt neer op 45 minuten gemiste reclame per dag. (NRC)’
Een dag eerder stond dit bericht op AD.nl: Netflix-gebruikers missen 6 dagen reclame per jaar
Dat was weer een overname van Cordcutting.com: Netflix saves its subscribers from 160-hours of commercials per year. NRC Noemde die bron niet en blijkt het bericht van AD.nl te hebben gepikt.
Ribbens:
A. Foutief vertalen en rekenen
Cordcutting:: ‘1 and 2/3 hours per subscriber per day’;
AD: ‘Iedere gebruiker kijkt gemiddeld 2 à 3 uur per dag.’
NRC: ‘Netflix-abonnees kijken 2 à 3 uur per dag.’
B Geen onderzoek
Cordcutting deed geen onderzoek maar deed een vermenigvuldiging: Amerikaanse kabelkijkers ontvangen per uur ruim 15 minuten reclame. Degenen die naar Netflix ziuen die niet maar er is niet onderzocht of ze ook zoveel minder reclame zien.
C.
Nederlandse kijkers krijgen gemiddeld 6 minuten per uur reclame., dus de som geldt uitsluitend voor de Amerikaanse markt.
(NRC haalt in de factcheck het cijfers van Multiscope erbij dat ik recent noemde in dit achtergrondverhaal over tv: 1,3 miljoen abonnees die gemiddeld 90 minuten per dag kijken. Dat is ook geen onderzoek geweest, maar was een enquête.)
Peter Olsthoorn | 23-05-16 14:52
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.
Omgangsvormen