Geldsprookjes
Triodos Bank
Malle reclame tart de geloofwaardigheid van de altenativo bank
Gelezen: Column Frank Kalshoven, Volkskrant 3 januari 2015
Beetje vreemd: online luidt de kop veel milder (“Deze economie werkt niet meer’, aldus Triodos”) dan in de krant: “Vijf malle dingen van Triodos Bank”. Er moest toch geen adverteerders gespaard worden?
Triodos Bank begon op tv, radio en internet met een nieuwe campagne: ‘5 dingen van Triodos: “Vijf dingen die ze je niet vertellen over de economie en hoe jij die kunt veranderen.” Met een eigen website: 5dingen.org
“Inhoudelijk troep”, vindt Kalshoven:
Wie is nu precies de ‘we’ van Triodos tegenover de ‘ze’ die het kwaad vertegenwoordigen. “Dit is namelijk de manier waarop je een ‘stropop’ bouwt. Het doel hiervan is doorgaans: die vervolgens met veel misbaar in de fik steken. En zeggen: kijk ons eens goed bezig zijn. Die stropop hebben we toch maar mooi vernietigd. En er is niemand die het zal tegenspreken, want de ‘ze’ is zo vaag, dat niemand zich daartoe geroepen voelt.”
Alle vijf beweringen zijn onzinnig:
1) een kikker laat zich niet koken;
2) je bent geen machine;
3) je bent een miljoen;
4) bazen zijn uit;
5) laat je geld niet aan een bankier over.
Triodos roept dat ‘de economie die we kennen niet meer werkt’. “Als je die bewering doet, moet je goed beslagen ten ijs komen. Naast de mooie beelden en reclametaal óók een serieus verhaal hebben. En als je mensen dan voorhoudt dat zij die economie kunnen veranderen, ook vertellen hoe ze dat dan kunnen doen.”
Nu is het niet meer dan een “marketingstrategie om lekker mee te deinen op de golven van slecht gearticuleerd maatschappelijk ongenoegen.”
Peter Olsthoorn | 13-01-15 13:01
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.
Omgangsvormen