Raad noemt rubriek 'columnistisch'
Pretium verliest weer van Volkskrant
Na rechter wijst ook Raad klacht telecombedrijf af.
Gelezen: Uitspraak Raad voor de Journalistiek
Pretium Telecom diende een klacht in tegen de Volkskrant en de redacteur de Tjerk Gualthérie van Weezel vanwege een artikel in de consumentenrubriek ‘op=op’. Onder de kop ‘Goedkoop bellen’ zonder telefoon…’, met
“Zoals bij meneer De Groote (88) uit IJmuiden. Wegens dementie is hij in oktober verhuisd naar een verzorgingstehuis te Heerhugowaard. En toen begon de ellende.
Via Pretium belde De Groote senior al enige tijd tegen een laag tarief. Bij de verhuizing zegde zijn zoon de telefoonaansluiting bij Pretium op. Het bedrijf zorgde ervoor dat de aansluiting bij KPN werd afgezegd, maar schreef in een brief dat De Groote senior nog tot en met mei 2013 zijn abonnement bij Pretium moest doorbetalen…”
Etc. Volgens Pretium was de berichtgeving onjuist en tendentieus, zonder deugdelijke toepassing van wederhoor. Niet juist, vindt de Raad, want ‘op=op’ is een “…rubriek met een columnistisch karakter, waarin aandacht wordt besteed aan frustraties van consumenten.
De publicaties in de rubriek ‘op=op’ behelzen voor een groot deel de persoonlijke visies van de auteurs, die het opnemen voor de consument en de kwestie vervolgens breder trekken, waarbij overdrijving als stijlmiddel niet wordt geschuwd. In dit licht bezien is gebezigde schrijfstijl niet onaanvaardbaar. In het artikel komt geen kwalificatie of vergelijking voor die journalistiek ontoelaatbaar is.”
Bovendien heeft Gualthérie van Weezel wederhoor bij Pretium toegepast, en daarvoor voldoende tijd gegeven. De kern van de reactie – dat Pretium de besproken klacht heeft opgelost – is aan het slot van de publicatie weergegeven.
Peter Olsthoorn | 15-07-12 07:52
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.
Omgangsvormen