Geloofwaardig, toch?
‘Fusie journalistiek, reclame en social media’
Sommige persberichten lijken speciaal voor Leugens.nl te worden geschreven
“Merken en mensen kunnen in het huidige communicatietijdperk binnen 24 uur een wereldwijd fenomeen worden, maar goede ‘fenomenisering’ hoeft geen toevalstreffer te zijn.
Daarom start vandaag het Ministerie van Fenomenisering (www.minfen.nl), geleid door de ex-directeur van de Telegraaf Media Groep en medeoprichter van Powned, Marianne Zwagerman. Samen met het gelauwerde reclameteam Jan Bennink en Theo Imhoff, en oud-hoofdredacteur van dagblad Metro, Rutger Huizenga zet zij een nieuwe formule in de communicatiemarkt om mensen, merken en organisaties te fenomeniseren. Met een mix van creativiteit, publiciteit en interactiviteit.
“Fenomeniseren is van iets kleins iets groots maken door maximale nieuwsaandacht te genereren”, aldus Marianne Zwagerman. “Daarbij gaan we altijd uit van een journalistieke aanpak. We speuren naar de verhalen in bedrijven waarvoor wij werken. De bedrijven die we vroeger adverteerders noemden, helpen we groot en bekend te maken. Door alle vormen van communicatie in te zetten maken we fenomenen. Op straat. In de media. Op social media.”
Zwagerman bracht fenomenisering zelf ook in de praktijk. Na haar vertrek als directeur van de Telegraaf Media Groep besloot zij een boek te schrijven over vrouwen aan de top: ‘Een webshop is geen carrière’. Een boek waarmee ze via een uitgekiende strategie door middel van nieuws, reclame, free publicity en social media niet alleen maximale aandacht genereerde, maar ook zelf een fenomeen werd.
“Het leuke van deze tijd is dat merken en mensen binnen 24 uur een wereldwijd fenomeen kunnen worden. Soms gebeurt dat toevallig. Of is het schijnbaar toevallig? Wij werken aan dat laatste”, zegt Zwagerman.
Om dat te bereiken, fuseert het Ministerie van Fenomenisering journalistiek met reclame en social media. Daarbij wordt journalistiek vakmanschap ingezet om nieuws op te speuren en reclame-talent om nieuws zo te verpakken dat het beklijft, ook op social media. De formule daarbij is creativiteit, interactiviteit en publiciteit.
“Die drie pijlers zo bij elkaar brengen dat het maximale aandacht genereert voor een klant wordt nog door geen enkel bureau geïntegreerd aangeboden”, aldus Zwagerman. “Daarvoor zit de hokjesgeest tussen de verschillende disciplines blijkbaar nog te diep. Terwijl juist die mix maximale impact oplevert voor bedrijven, blijkt uit onze ervaring.”
Het Ministerie van Fenomenisering komt voort uit het bureau Bennink Bicker Caarten dat vier jaar geleden werd opgericht door BNR-oprichter Michiel Bicker Caarten en het reclameteam Jan Bennink en Theo Imhoff.
Het Ministerie werkt onder andere voor T-Mobile, Rabobank, Netwerk Notarissen, AstraZeneca, Meeus, Bols en vele anderen. Jan Bennink en Theo Imhoff zijn verantwoordelijk voor het creatieve deel, Marianne Zwagerman richt zich op strategie en interactie. Publiciteit is de focus van oud-hoofdredacteur van dagblad Metro, Rutger Huizenga.”
Peter Olsthoorn | 15-02-12 15:29
Reacties
Kees | 17/02/12 om 00:05
‘Door alle vormen van communicatie in te zetten maken we fenomenen. Op straat. In de media. Op social media.’
Dat heette tot voor kort gewoon propaganda. Is het toeval dat Marianne Zwagerman bij De Telegraaf en Powned deze journalistieke methoden geleerd heeft? Dacht het niet. Ze is blijkbaar nogal trots op haar dubieuze journalistieke methoden, meer een lobbyiste.
Aad | 18/02/12 om 13:49
Precies wat Kees zegt: een dubieus track record. En verder niet meer dan een mooi verkooppraatje van wat commerciele opportunisten.
Bertje | 21/02/12 om 00:28
Het leuke is dat een merk of persoon in 24 uur ook compleet gesloopt kan worden door het internet.
Ik vraag me af of ze dat hun klanten óók vertellen.
john berkel | 21/02/12 om 13:39
totale waanzin.
op http://www.nos.nl las ik ook al zoiets.
praatjes vullen geen gaatjes.
Kees | 09/03/12 om 20:34
Zit even de Twitter van reclameman en PowNed bestuurder Jan Bennink te lezen. Ik zeg één ding: beroeps cynicus.