Eén ster voor 'godsallejezus klerezooitje' 

Recensent versus commercie

Negatief oordeel, maar de uitgever betaalt wel tickets voor een interview op Ibiza.

Gelezen: Volkskrant Ombudsvrouw Margreet Vermeulen, 10 december 2011
Eén van de vijf sterren kreeg Koorts van Saskia Noort van de Volkskrant-recensente Ineke van den Bergen. Negatief was ze niet in de recensie, maar ze vond het geen echte thriller:
“Voor het eerst een volledig geslaagde ‘thruller’ gelezen. Een subgenre van deze tijd: thriller met trullen. Speelt zich dit keer voornamelijk af op Ibiza, al jaren een lustoord voor burgers, boekenschrijvers, en (al of niet artistieke) bedwelmden…

…Twee weken Ibiza. Eiland roept, krijst, lonkt. ‘We gaan er een godsallejezus klerezooitje van maken,’ schatert Ellen. Dat wordt het ook. Fucking Ibiza. Free as a bird. De twee laten zich binnen 24 uur meevoeren in de waanzinnige wilde wereld van clubs, feesten, zuipen, neuken, likken, slikken, ‘lekker wappie gaan’….

Vijfsterrenthruller, éénsterthriller. Memorabele zin: ‘De tranen die in onze verzwakte lichamen opwellen.'”

Sex sells. Nummer 1 in Nederland, en uiteraard filmrechten van verkocht. De Ombudsvrouw kreeg een klacht vanwege die ene ster. Uit haar relaas:

“De redactie staat pal achter de negatieve recensie van Koorts. ‘Onze recensent heeft de vrouwelijke thrillerauteurs best hoog zitten, maar vond dit een gemakzuchtig boek’, vertelt een boekenredacteur. ‘En in de recensie legt ze uit waarom. Dat is gewoon informatie. Daarmee biedt de krant ook een tegenwicht aan de enorme publiciteitsmachine die steeds vaker wordt ingezet om bestsellers te creëren.’

Zo betaalde de uitgever van Saskia Noort de vliegtickets voor de Volkskrant om de schrijfster aan de rand van haar zwembad op Ibiza te interviewen. ‘Prima’, vindt de boekenredacteur. ‘Maar daarna is het toch interessant om te lezen wat een onafhankelijk iemand, die het genre kent en waardeert, van zo’n boek vindt. En een bestseller is niet automatisch ook een goed boek.’ ”

Maar maakt het wat uit?

“‘Een negatieve recensie is vooral vervelend voor de kunstenaar’, aldus de chef van de kunstredactie, ‘maar ik weet dat galeries en musea er in de regel niet mee zitten. Die weten dat publiciteit op zich een gunstig effect heeft, ongeacht of de critici lovend zijn of niet. Alleen bij kleine producties voor een select publiek kunnen de bezoekersaantallen omhoog gaan door een positieve recensie.'”

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen