Geneesmiddelenboer en specialist
‘Poging omkoping neurologen’
Meent inspectie die farmaceut Allergan straft met boete van 45.000 euro. Prof. dr. Michel Ferrari leende zich ervoor.
Gelezen: Trouw
De Inspectie voor de Gezondheidszorg
heeft het farmaceutisch bedrijf Allergan beboet met 45.000 euro wegens verboden gunsten aan neurologen. De voorlichting werd gegeven door de gelauwerde Leidse professor prof. dr. Michel Ferrari (foto) en Davy T’Jampens van Allergan. Ferrari ontving van Allergan 2000 euro voor deze middag.
Allergan had medisch specialisten uitgenodigd in een Utrechts hotel, met lunch vooraf en borrel en diner na, voor een adviesbijeenkomst over het voorschrijven van botox bij chronische migraine.
De neurologen kregen 1200 euro uitgekeerd voor een bijeenkomst van enkele uren. Volgens de inspectie stond de beloning niet in verhouding tot de tegenprestatie van de artsen. Allergan vond van wel. Zes neurologen die op de uitnodiging waren ingegaan, gingen vrijuit. De wet biedt geen mogelijkheid hen te vervolgen, aldus Trouw.
Allergan wil botox, dat wordt gebruikt bij cosmetische antirimpelbehandelingen, op de markt brengen als preventief middel tegen chronische migraine. Het middel heeft voor dit doel geen goedkeuring op de Nederlandse markt. Met de poging om neurologen voor zich te winnen tegen betaling (= poging tot omkoping) probeerde Allergan de goedkeuring te bespoedigen.
Inspecteurs bezochten de bijeenkomst in maart 2010. Volgens het rapport van de inspectie, dat na een beroep van Trouw op de Wet Openbaarbaarheid van Bestuur openbaar is gemaakt, uitte Ferrari tijdens het bezoek twijfels over de bevoegdheid van de inspectie om een besloten bijeenkomst binnen te vallen.
Peter Olsthoorn | 23-10-11 11:59
Reacties
dspaul | 25/10/11 om 10:52
Onbegrijpelijk omdat “omkoping” eerder leidt tot het verleggen van de aandacht. Het gaat er immers om, om Botox versneld op de markt te brengen als preventief middel. Hier zullen de lijders aan chronische migraine niet blij mee zijn. En zo is het het bedrijf toch gelukt de aandacht te trekken gezien het feit dat ik dit lees en reageer :-) Een geslaagde marketingtruc in mijn ogen.