Redactie verkocht aan Amsterdams bedrijf
Wall Street Journal onbetrouwbaar
’s Werelds belangrijkste zakenkrant gaf een zakelijke partner extra aandacht in de redactiekolommen.
Gelezen: Guardian
Het Nederlandse organisatie- en adviesbureau Executive Learning Partnership (ELP) in Amsterdam heeft twee keer aandacht gekregen in Wall Street Journal Europe op grond van een zakelijke overeenkomst met de krant.
Ten tweede is via dit bureau de oplage van de krant kunstmatig hoog gehouden. Het bureau, waarbij voormalig WSJ Europe-uitgever Rien van Lent partner is, heeft volgens een uitgelekte overeenkomst dagelijks 12.000 kranten afgenomen tegen één cent per stuk. Daarmee werd de oplage met 16 procent opgekrikt.
De Britse oplageautoriteit Audit Bureau of Circulation is een onderzoek begonnen naar de cijfers van de zakenkrant. De zaak kostte deze week de kop van uitgever van Wall Street Journal Europe, Andrew Langhoff. Hij had de heilige de grens overschreden tussen redactie en commercie.
WSJ maakt onderdeel uit van News Corp. van Rupert Murdoch.
Peter Olsthoorn | 16-10-11 10:25
Reacties
Ton Biesemaat | 19/10/11 om 17:08
Op die manier kunnen we de meeste tijdschriften in Nederland ook wel opheffen. Redactionele onafhankelijkheid is een leuk onderwerp voor bij de centrale verwarming tijdens kille winteravonden.
AliBaBa | 15/11/11 om 13:02
Het is een mooi manier voor ELP, extra geld te verdienen. Zij faktureren WSJ maandelijks voor € 6300.- aan advies kosten,en van deze bedrag betalen zijn de € 120.- voor dekranten.die weoden gedeltelijk (4000 ex) geleverd GRATIS aan hotels.Mooi vedient zonder NIETS te doen bijna!