Claims deugen niet volgens Foodwatch
Clear Shine Cranberry Vlierbloesem
Heineken-dochter Vrumona kakelt maar wat op de verkoop aan te wakkeren
Gelezen: Foodwatch
Bart van Opzeeland , directeur Foodwatch Nederland: “Opnieuw heeft foodwatch een misleidend product ontmaskerd, namelijk: Crystal Clear Shine Cranberry Vlierbloesem van Vrumona (Heineken).
Wie op zijn gezondheid en uiterlijk let kan drankjes als Crystal Clear Shine beter links laten liggen, oordeelt foodwatch. Door Crystal Clear Shine te drinken zou je volgens fabrikant Vrumona niet alleen gezonder worden, maar er ook stralend uit gaan zien.
Helaas kom je als consument opnieuw bedrogen uit. Het etiket van de variant Crystal Clear Shine Cranberry & Vlierbloesem en de Crystal Clear website is misleidend en zelfs lachwekkend, oordeelt foodwatch.
Er staat bijvoorbeeld de hoeveelheid “zuiverende” cranberry op: een tienduizendste deel (0,01 procent). Daarvan hoeft niemand een effect te verwachten. “De [vitamines] B-3, B-6 en biotine […] geven je een echte beautyinjectie”, kakelt de marketing van Crystal Clear Shine verder. Onzin, want wie normaal eet, krijgt deze vitamines vanzelf binnen en een overschot houdt je lichaam niet vast.
De aloí« vera in Crystal Clear Shine zou “reinigend en verzorgend” werken. De plant wordt vooral veel in crí¨mes gebruikt. Bij inwendig gebruik heeft aloí« vera hooguit een laxerende werking. Dat is voor een gemiddeld persoon niet reinigend of gezond. Hoeveel aloí« vera extract er in de frisdrank zit wil Vrumona niet vertellen. Dat je als consument zelf betaalt voor het marketing circus eromheen wordt je als consument ook niet verteld.
Het bronwater in Crystal Clear wordt als ‘reinigend’ verkocht, terwijl gewoon Nederlands kraanwater aan meer kwaliteitseisen moet voldoen. De eventuele extra mineralen in bronwater zijn bij een normaal voedingspatroon en het drinken van kraanwater net zo overbodig als de toegevoegde vitamines. Daarbij is water uit flesjes zelfs 400 tot 1000 keer duurder dan kraanwater.
Crystal Clear Shine is zo zoet dankzij de zoetstoffen. Wetenschappelijk onderzoek legt inmiddels verbanden tussen consumptie van zoetstoffen op lange termijn en overgewicht. ”Zolang zoetstoffen in verband worden gebracht met overgewicht horen deze niet thuis in ‘zogenaamd’ gezonde producten.” concludeert Bart van Opzeeland van foodwatch.
“Helaas worden lange termijn effecten pas duidelijk nadat dergelijke ingredií«nten allang in producten zitten. Het is toch ongelofelijk dat de levensmiddelenindustrie consumenten op deze manier als proefkonijnen gebruikt?”
Peter Olsthoorn | 06-03-11 10:40
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.
Omgangsvormen