Conflict na scherpere EU-regels vergoedingen 

KLM eist rectificatie EUclaim

KLM wil rechter laten bepalen wie van de twee de waarheid met voeten treedt.

Het bedrijf EUclaim in Brummen verhandelt claims van passagiers die menen recht te hebben op een schadevergoeding wegens geannuleerde en vertraagde vluchten.

EUclaim beweert ruim 19.000 aanvragen om compensatie in behandeling te hebben, voor 4,7 miljoen euro. EUclaim verdient per ingewilligde claim een premie van 27 procent van het uitgekeerde bedrag, dus incasseert bijvoorbeeld 1,3 miljoen euro aan potentií«le winst van genoemd bedrag.

Eerder op Leugens.nl Hendrik Noorderhaven, oprichter en chef van EUclaim: “Luchtvaartmaatschappijen liegen nogal eens over de reden waarom een vlucht vertraging heeft of geannuleerd wordt.”

Van de 19.000 claims is 80 procent bestemd voor Nederlandse vliegmaatschappijen. De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft 3.000 dossiers van gedupeerde reizigers die volgens het bureau onterecht zijn afgewezen door luchtvaartmaatschappijen. De IVW mag sinds kort per geval dat maatschappijen hun verplichtingen niet nakomen, een boete van euro 74.000 opleggen. Dus de KLM is ook goed bedeeld.

Eind 2009 bepaalde het Europese Hof van Justitie dat passagiers die meer dan drie uur later op hun eindbestemming aankomen voortaan recht op compensatie hebben: per passagier bij vluchten:

  • tot 1.500 kilometer: 250 euro
  • 1.500 en 3.000 kilometer: 400 euro
  • Meer dan 3.000 kilometer: 600 euro.

Voorwaarde is het ontbreken van buitengewone omstandigheden zoals extreem weer of stakingen. Daarover gaat dus steeds de juridische haarkloverij. De nieuwe regels gelden met terugwerkende kracht

EUclaim in een persbericht: “EUclaim zegt te verwachten de komende maanden nog veel meer claims in te zullen dienen bij de IVW. Noorderhaven denkt in heel 2010 op 20.000 uit te zullen komen.”

KLM-directeur Peter Hartman zegt tegen de Volkskrant dat de nieuwe regels nog geen wet of jurisprudentie vormen: “Wij regelen compensatie voor de klant netjes. Daar ben ik volstrekt gerust op.”

Volgens Noorderhaven liegt de KLM, zegt hij tegen De Telegraaf: “Al jaren liegen maatschappijen dat ze barsten over de vertragingen. De KLM voorop”¦”

De KLM stuurde Noorderhaven een dreiging met een rechtszaak als hij zijn beschuldiging van een leugen niet rectificeert en niet belooft dergelijke uitlatingen voortaan achterwege te zullen laten.

Het ANP bericht: “Noorderhaven blijft inhoudelijk bij die uitspraak. ,,Hoewel wij het opmerkelijk vinden dat KLM de rechtszaal kiest als locatie, zijn wij verheugd om eindelijk met KLM van gedachten te kunnen wisselen over de ontstane polemiek tussen onze bedrijven.”

Wat betreft de passagiersrechten blijft Inspectie Verkeer en Waterstaat zich terughoudend opstellen.

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen