Wärtsilä van Drunen naar China
Directeur Fred van Beers
Is verplaatsing van de productie nodig? Is het verplicht gesteld? Luister naar de baas.
Wí¤rtsilí¤, de Finse fabrikant van scheepsmotoren en scheepsschroeven, schrapt in 2010 570 banen schrappen in Nederland, waarvan 400 in Drunen bij voorheen Lips’ scheepsschroevenfabriek.
In een eerste bericht:
“”žDe Chinezen hebben ons duidelijk gemaakt dat ze met lokale producenten willen werken”, zegt Van Beers. ”žAls wij onze productie niet naar China verplaatsen, stappen ze naar andere scheepsproducenten.”
Nederlandse regering boos, want China mag zulks niet afdwingen:
Even daarna (dus) een andere versie van mijnheer Van Beers en zijn voorlichter, over China: ”žDáár liggen onze kansen, dus dáár willen we uitbreiden”¦Wij zijn niet gedwongen.”
Zoals NRC Handelsblad opmerkt, wist Van Beers een jaar geleden nog te vertellen dat het geen zin had om productie naar Azií« te verplaatsen:
“”žElk systeem is uniek en bij de productie is veel machinale bewerking nodig. Dus het is niet goedkoper om het in Azií« te doen. Daarom gaan onze systemen de wereld over.”
Peter Olsthoorn | 07-02-10 12:40
Reacties
Helemaal Waar! | 08/02/10 om 10:10
Zelfs in Oktober 2009 (amper 3 maanden geleden) reageerde Fred van Beers in het AD:
Ik begrijp dat er bij een aantal mensen VISIOENEN bovenkomen uit de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw. Het massa ontslag na de ondergang van de RSV-werven.
MAAR DE NEDERLANDSE SCHEEPSBOUW IS SPRINGLEVEND: 2007 en 2008 waren absolute topjaren. Natuurlijk ondervindt de hele sector gevolgen van de huidige malaise, maar er is geleerd van de donkere dagen. De Nederlandse scheepsbouwbranche heeft zich gespecialiseerd en dat levert voordelen op. Tja…..