Hilversums bedrijf in datahandel 

Advance Interactive Media

Over de schreef met het verzamelen en gebruiken van data uit Je Echte Leeftijd.

Gelezen: Rapport onderzoek naar Advance, New York Times
Volkskrant
,
Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) concludeert na onderzoek dat Advance de wet heeft overtreden door via internetplatforms gevoelige gegevens te verzamelen van mensen en vervolgens hun geprofileerde persoonsgegevens aan derden te verkopen zonder de betrokkenen hierover duidelijk en volledig te informeren.

Advance biedt de mogelijkheid op internet testen in te vullen zoals je echte leeftijd, uitgezonden door commercií«le zenders RTL 4, RTL 5, SBS 6 in Nederland en VIJFtv (SBS) in Belgií«. Circa 2,2 miljoen mensen namen deel aan Advance-testen. Advance heeft:

  • zeer gevoelige gegevens, zoals medische gegevens, heeft verzameld en verwerkt, terwijl hiervoor in beginsel een wettelijk verbod
  • persoonsgegevens gecombineerd met kenmerken die zijn afgeleid uit de antwoorden op de vragen van de internettests en deze geprofileerde gegevens vervolgens aan derden heeft verkocht;
  • de antwoorden op de tests gebruikt om groepen mensen te selecteren voor zogeheten hostmailings in opdracht van derde partijen;
  • de betrokkenen van al dit gebruik van hun gegevens niet volgens de wettelijke eisen geí¯nformeerd.

Advance zegt inmiddels, op last van het CBP, de persoonsgegevens van 2,2 miljoen Nederlanders te hebben ‘vernietigd’

Ook in de VS

Zo zijn sekstestresulaten doorgespeeld aan pillendraaier Pfizer, maker van Viagra. Ook gebeurde ook in de VS met RealAge. Dat zegt
over privacy dat derden geen beschikking krijgen over data

In maart schreef New York Times: Pharmaceutical companies pay RealAge to compile test results of RealAge members and send them marketing messages by e-mail. The drug companies can even use RealAge answers to find people who show symptoms of a disease — and begin sending them messages about it even before the people have received a diagnosis from their doctors.

While few people would fill out a detailed questionnaire about their health and hand it over to a drug company looking for suggestions for new medications, that is essentially what RealAge is doing.”
Beahlvbe Pfizer worden ook Novartis en GlaxoSmithKline genoemd als afnemers. Er vindt voor een aantal ziektes, zoals diabetes, depressie, een vaardig spel plats met een combiantie van berichten vanuit TealAge en vanuit deze sponsoren, teneinde medicijnen te kunnen verkopen.

Het vertrouwen werd gewekt door ene Dr. Mehmet Oz, een regelmatige gast in de ‘Oprah Winfrey Show’ als ‘de dokter van Amerika’ en medewerker aan de RealAge.

Het is de combinatie van testen, angst kweken, vertrouwen wekken, informatie verzamelen en marketing en voor, en handel in pillen die dit soort programma’s kenmerkt. De kijkers en bezoekers van de website worden daarvan zo veel mogelijk onkundig gehouden.,

Reactie Advance

Advance zegt over de onderzoeksuitkomst:

“De Nederlandse Internetonderneming Advance heeft de conclusies van het onderzoek door het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) over het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens ter harte genomen en per direct opgevolgd met concrete acties.

Advance verschilt onverminderd van mening met het CBP over bevindingen uit het rapport, maar onderschrijft ten volle de autoriteit en het belang van dit overheidsorgaan en blijft de belangen en zorgvuldigheid naar de deelnemers van de platforms centraal stellen.”

Dan is er nog een persbericht van 9 februari 2009 met onder meer de dreiging met ‘stappen’:

Interactief mediabedrijf Advance reageert op de media-aandacht die het afgelopen weekend aan het bedrijf is besteed. Advance kan zich niet vinden in de inhoud en de strekking van de berichtgeving, noch in de suggesties die daarin zijn opgenomen. Het bedrijf beraadt zich dan ook over te nemen stappen…

Bij de verwerking van persoonsgegevens houdt Advance zich te allen tijde aan de toepasselijke wet- en regelgeving en gedragscodes. Dit vertaalt zich onder
andere door zorgvuldig opgestelde en transparante voorwaarden die afgestemd worden met de platformdeelnemers.”

Die dreiging met ‘stappen’, die er niet kwamen, was gericht tegen de Volkskrant. Die pakte erder over Advance flink uit, in samenwerking met de Consumentenbond, met onder meer Je hele privéleven op internet en Digitaal tijdperk zit de privacy in de weg

Die publiciteit schoot in het verkeerde keelgat van Op Marketingfacts, waar marketeers nieuws uitwisselen. Daar verontwaardigd gereageerd op de onthulling van de Volkskrant. De uitgave heeft over de uitkomst van het onderzoek tot nu toe niet bericht.

  • Reacties

  • yepme | 21/12/09 om 11:10

    op zaterdag 19-12 berichte ook de Volkskrant hierover:
    http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1329411.ece/Bedrijf_moet_data_miljoenen_Nederlanders_vernietigen

  • Arend | 21/12/09 om 21:34

    Waarom is er geen boete opgelegd?

  • Henk | 22/12/09 om 23:00

    like, duh.
    RTL of SBS maakt een programma ‘je echte leeftijd’. Vervolgens verwijzen ze naar een website waar je een ‘spelletje’ mag doen. In dat spelletje wordt alles gevraagd, inclusief of je misschien wel van plas-en-poep-seks houd, echt alles behalve je pincode. En vervolgens er raar van op kijken dat die gegevens bij de tvstations bekend wordt?

    Trouwens, jeechteleeftijd.nl staat nota bene op naam van SBS Broadcasting BV, check de whois maar. Zou me niets verbazen als ’t een dochteronderneming is van SBS.

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen