Industrie liegt al jaren
Leugen: ‘light cigaret’
‘Lichte sigaret’ kan net zo schadelijk zijn als een gewone.
Een sigaret mag in de VS niet meer ‘light, ‘mild’, ‘natural’ of ‘low tar’ genoemd worden in reclame. Dat heeft een Amerikaanse rechter in Washington DC bepaald. Een uitspraak van een rechtbank in 2006 is daarmee bevestigd.
De tabaksindustrie heeft altijd gelogen over de mogelijke risico’s van hun lichte versies. Die kunnen voor de gezondheid even schadelijk zijn als het roken van gewone sigaretten.
De leugenaren heten Philip Morris, RJR Reynolds, British American Tobacco en Lorillard. Ze moeten advertenties in 35 grote kranten plaatsen en tien commercials op een landelijke zender in de VS vertonen met rechtzetting van de suggestie. En op verpakkingen moeten ze beter waarschuwen voor de gevaren.
De belangenorganisaties van rokers wonnen hun zaak op dit punt, maar kregen geen steun voor hun eis dat de tabaksindustrie zou bijdragen aan programma’s om rokers te helpen stoppen.
De zaak is eerder aangespannen door de regering-Clinton. Die eiste 289 miljard dollar schadevergoeding, opvolger Bush nog 14 miljard. Het vonnis van deze week opent de weg naar nieuwe rechtszaken met claims.
Peter Olsthoorn | 25-05-09 06:44
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.
Omgangsvormen