Grootste leugenaar uit de kunstgeschiedenis
Han van Meegeren ook fascist
Amerikaanse biografieí«n over de meestervervalser
Gelezen: NRC boeken, 17 april 2009
Meestervervalser Han van Meegeren (1889-1947) (website van kenner Frederik Kreuger) is goed voor twee recente Engelstalige biografieí«n:
The Forgers Spell, A True Story of Vermeer, Nazis, and the Greatest Art Hoax of the Twentieth Century van Edward Dolnick. Volgende week komt de Nederlandse vertaling bij Bert Bakker
The Man Who Made Vermeers van Jonathan Lopez
Han van Meegeren werd in mei 1945 gearresteerd. Hij zou een schilderij van Vermeer aan nazi-chef herman Gí¶ring hebben verkocht. Van Meegerens verdediging: het was een vervalsing. Er volgde een reeks onthullingen.
De biografie van de journalist Dolnick acht recensent Marika Keblusek niet goed, want gebaseerd op ‘bestaande literatuur, gesprekken en uitbesteed onderzoek’. Maar Lopez daarentegen heeft goed archiefonderzoek gedaan dat ‘onweerstaanbaar elegant’ is verwerkt.
“Lopez windt er geen doekjes om: Van Meegeren was een professionele leugenaar, die meer dan sympathiseerde met het nazi-regime. Lang vóór hij in 1937 de kunstwereld veroverde met zijn bijbelse Vermeers, was hij in de jaren twintig al betrokken bij een commercieel vervalserscollectief in de Haagse Sumatrastraat, geleid door de restaurator-vervalser Theo van Wijngaarden.
Over de Emmausgangers: “…het is de overduidelijke aansluiting bij de fascistische beeldentaal die schokt. Die taal was Van Meegeren niet vreemd. Al in 1928 ging hij schuimbekkend tekeer tegen het kunstbolsjewisme in zijn tijdschrift De Kemphaan, dat hij met de ultrarechtse journalist Jan Ubink had opgericht ter bevordering van de Nederlandse cultuur en volksgeest. De redactie vond inspiratie in Italiaanse en Franse fascistische propaganda en cultuurkritiek; er klonken zelfs letterlijke echo’s uit Mein Kampf in door.”
Peter Olsthoorn | 19-04-09 12:03
Reacties
J.A. Heitmann | 02/05/09 om 06:48
Van Meegeren is synoniem met kunstvervalsing, zo is het altijd geweest. Daarnaast wordt inderdaad zijn handeltje met het kunstzinnige Nazi-kopstuk vermeld. Doch Van Meegeren snel en direct met een politiek systeem associí«ren vind ik wel modieuze schrijfstijl want over een aantal jaren wordt het Milieu er ook nog bijgehaald…
Simon Jansen | 12/05/09 om 13:40
Het boek van Lopez is sterk overdreven, echt op zijn ‘Amerikaans’. Veel giswerk en onbewezen verdachtmakingen.
R. Siperkov | 22/02/10 om 13:36
Meer fouten dan feiten.
En boosaardig bovendien. Waarom zo’n fanatieke aanval op Van Meegeren? Wat steekt daarachter?
Een frustratie van de schrijver Lopez?
Voor hoe de zaak wel in elkaar steekt: zie de website http://www.meegeren.net waar de Van Meegeren tekening wordt besproken die Lopez als uitgangspunt diende.
Hinzen M.H.G. | 19/05/10 om 17:53
Wij zijn vermoedelijk in het bezit van een schilderij van
H. Van Meegeren.
Gaarne haddden wij er iets meer over willen weten?
Hopende op een bericht.
Groet; Hinzen M.H.G.