Fijne afspraken overheden en bedrijfsleven
Milieuzones
Bewoners blijven verschoond van de vuiligheid van vrachtwagens. Dachten ze.
Gelezen: AD Utrechts Nieuwsblad, NRC Handelsblad
Na afspraken tussen overheden en bedrijfsleven zijn in negen steden milieuzones ingesteld: gebieden waar sterk vervuilende vrachtwagens niet meer mogen komen. Vieze lucht en fijnstof moeten er minder worden.
Utrecht, Eindhoven, Tilburg, Den Bosch, Breda, Rotterdam, Den Haag en Maastricht begonnen ermee. Amsterdam, Leiden, Delft, Helmond, Heerlen, Leidschendam-Voorburg, Zaanstad, Schiedam, Sittard-Geleen en Nijmegen zouden volgen.
Fraaie voornemens. Daar blijft het bij Het werkt niet. Feitelijk is er niets veranderd in de negen zones in acht steden die er tot nu toe zijn. Gemeenten geven volop ontheffingen. Dat is economische noodzaak. Zo zou de markt in Rotterdam niet kunnen draaien zonder de ontheffingen voor de aanvoer.
Diverse steekproeven in Utrecht wijzen uit dat gemiddeld eenderde van de trucks het verbod aan zijn laars lapt. Bij één steekproef bleek zelfs de helft in overtreding. Controleren en straffen zijn minimaal.
“Het kan gemeenten weinig schelen of de lucht schoner wordt”, zegt Maarten Krol, hoogleraar van de afdeling Meteorologie en luchtkwaliteit van de Universiteit Wageningen.
Peter Olsthoorn | 04-08-08 07:32
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.
Omgangsvormen