Eerder onderzoek tegengesproken:
Leugenachtig zelfbeeld medische industrie afgestraft
Imago-onderzoek legt bloot dat de 5 miljard euro grote Nederlandse branche verdorven is.
Journalist Joop Bouma van Trouw ide luis in de pels van de medische industrie. Hij wist dus wel raad met de enquíªteuitslagen over het imago van de pillenhandel, met drie artikelen:
- Farmaceutische industrie: Gladde branche die over lijken gaat
- Farmaceuten onderzoeken imago: Pillenbranche scoort dikke onvoldoende
- ’Een nulmeting. Over drie jaar is het beter’.
De kern: De farmaceutische industrie heeft een buitengewoon slecht imago onder mensen die beroepshalve met de branche te maken hebben. Ze ontlopen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid, doen aan ondoorzichtige prijsvorming en innoveren niet”¦
De sector draait op een fantastische marketingmachine, waarbij commercieel belang altijd boven maatschappelijk belang wordt gesteld”¦Het is een wereld van de snelle pakken, de gladde jongens, net zo glad als hun informatiemateriaal.”
Vooral het laatste artikel mag er zijn voor Leugens.nl, al is het maar om de prachtige openingszin over de bittere pil van de uitkomsten van het imago-onderzoek: “Het was inderdaad wel even slikken, zegt Michel Dutrée van Nefarma.”
Dutreé is de baas van de club voor de Nederlandse pillenindustrie en – handel Nefarma. Uit zijn mond:
“Ik heb niets aan verhalen over kwesties die vijf of tien jaar geleden speelden. Ik wil de Nefarma-leden direct kunnen aanspreken op zaken die nu misgaan. Wat dat betreft is er veel veranderd. Ik zie dat er nu op algemene ledenvergaderingen publiekelijk wordt gesproken over het afschaffen van de cadeautjescultuur, de presentjes die artsenbezoekers aan dokters uitdelen.
”¦Er is tegelijk wel de vrees of artsenbezoekers dan nog binnenkomen bij huisartsen. Want het blijkt dat sommige dokters het toch wel erg prettig vinden dat ze een cadeautje krijgen.”
Dan meteen ook maar het artsenbezoek afschaffen? De helft van de huisartsen ontvangt nu immers al geen industrievertegenwoordigers meer. Die optie is voor Nefarma onbespreekbaar. ”žWij vinden dat we als bedrijven vrije toegang moeten hebben tot artsen. Dat moet zo blijven. De dokter is bijzonder goed in staat onze informatie op waarde te schatten. Wij hebben over onze middelen ook de meeste kennis in huis.”
Het rapport van Motivaction nu zet direct een ander onderzoek als leugenachtig weg: het Nijmeegse marktonderzoeker De Vos & Jansen zei dat ruim de helft van ‘de gewone Nederlanders’ een ‘neutraal beeld’ van de sector heeft. Trouw: “De peiling onder ’een representatieve groep van Nederlanders’, waarvan geen rapportage beschikbaar is, werd door de farmabranche met instemming geciteerd.”
Peter Olsthoorn | 27-07-08 09:47
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.
Omgangsvormen