Groene streep op het voorhoofd:
Energiebedrijf Greenchoice
Actie voor Amazonebos met als hoofdprijs een vliegreis naar Zuid-Amerika.
Greenchoice in Rotterdam noemt zich de ‘de enige 100 procent groene energieleverancier’. Het is echt een fijn, eerlijk bedrijf, een gewetensusser, geleid door een directie die de salarissen openbaar maakt: “Algemeen directeur (bruto jaarsalaris € 60.000,-) Drs. Rob van Rees, 41 jaar, afgestudeerd bedrijfseconoom en voormalig manager bij de technische dienst van KLM. Rob is getrouwd en heeft drie dochters van 2, 5 en 7 jaar.” (Kijken of straks de winsten ook openbaar zijn.) en voert ook actie voor Llink, de omroep.
Maar had een actie voor het werven van nieuwe donateurs voor aankoop van bos in het Amazonegebied teneinde de CO2-uitstoot te compenseren, het Bosspaarplan: “Red het klimaat: win een vliegreis naar Zuid-Amerika.”
Volgens Jeroen Trommelen van de Volkskrant is zo’n vliegreis niet zo groen: “Per passagier wordt echter 2,5 ton van het broeikasgas CO2 de lucht ingeblazen. Daarvoor moet één hectare tropenbos een jaar groeien. Om de uitstoot van de winnaar te compenseren, zou het bedrijf tien nieuwe donateurs moeten werven.”
De actie is inmiddels verwijderd. Maar het is structureel nog erger, zo beschrijft Trommelen in een vervolg in de krant: klanten van Greenchoice krijgen de indruk dat het bedrijf compenseert met nieuwe aanplant. Maar het koopt bos in Zuid-Amerika. Dat zou dan bedreigd bos moeten zijn dat dan dus behouden blijft voor CO2-compensatie.
Maar dat is lang niet altijd het geval. En er zijn door klimaatorganisaties juist afspraken gemaakt over nieuwe aanplant als compensatie, niet de ‘bescherming’ van bestaand bos. Overigens staat ook nieuwe aanplant als ‘CO2-compensatie’ ter discussie.
Peter Olsthoorn | 19-07-08 11:45
Reacties
Gedupeerde | 29/11/21 om 13:17
Door de leugens die bij Greenchoice worden begaan weten zijn hun woorden goed te vervalsen. Als men doet aanmelden bij Greenchoice, moet je 3 keer bellen naar Greenchoice om te vragen of zij de Netbeheerde te doen inlichten, dan loopt de klant weg omdat Greenchoce hun facatuurs niet doen cntroleren, waar dan van de netbeheerder een rekening doet precenteren bij de consument over dat u geen energiebedrijf had, Als de lakssigheid van Greenchoice zelf heeft veroorzaakt. Waar nu de leugens kenbaar worden gemaakt bij Greenchoice dat het iom een netbeherders bedrag doet gaan. Als de netbeheerder heel iers anders mij vermeldde, blijkt dat de Klantenservice van Greenchoice hun leugens zeer goed weten te verkondigen en durven hun fouten graag af te schuiven naar de netbeheerder. Zo Komt Jan Splinter ook door de Winter om de leugens goed aan te geven, Greenchoice