Slimme telling:
4.500 keer defensielobby als analist
Aantal optredens en citaten geeft beeld van de greep waarin tv-stations verkeren met hun militaire analisten.
Gelezen: Media Matters
Al in 1961 waarschuwde Dwight Eisenhower, de legendarische president en ex-generaal voor het militair-industrieel complex, de rol van oorlogsindustrie in het bepalen van de politieke agenda
Recent onthulde New York Times hoe dit militair-industrieel complex geworden is tot militair-industrieel-media complex: analisten van de oorlog op alle belangrijke Amerikaanse tv-zenders zijn jarenlang gestuurd door de het ministerie van Defensie in de VS onder leiding van onder meer minister Donald Rumsfeld (foto). Bovendien zijn ze vaak lobbyist van een producent van militaire apparatuur.
Voor Media Matters hebben enkele slimme mensen met behulp van de Nexis Lexis mediadatabank van Elsevier geteld hoe vaak de namen van de 18 analisten voorkwamen in de programma’s van ABC News, CBS, CBS Radio, NBC, CNN, CNN Headline News, Fox News, MSNBC, CNBC en NPR.
Ze komen tot 4.500 keer gedurende, vóór en tijdens de invasie in Irak, dat wil zeggen tussen begin 2002 en eind april 2008. In dit overzicht (Excel) is per militair commentator per zender opgesomd wanneer ze zijn opgetreden of geciteerd.
Koplopers: David Grange bij CNN met ruim 900 keer en bij dezelfde zender Donald Shepperd ruim 700 keer. De volgende exercitie wordt uit te zoeken hoeveel extra omzet er uiteindelijk is gegenereerd voor de defensie-industrie in de VS.
Ook kun je nog nagaan hoeveel omzet elke dode militair opleverde in termen van omzet in materieel en lagere olieprijzen. Het zijn er nu ruim vierduizend doden aan Amerikaanse zijde.
Peter Olsthoorn | 14-05-08 08:52
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.
Omgangsvormen