Rechtbank veroordeelt tot forse rectificatie 

Telfort vals met reclame

KPN-dochter heeft ten onrechte beweerd dat een abonnement van 20 euro ‘tot 39 procent’ goedkoper is dan dat van T-Mobile.

Gelezen: Vonnis rechtbank Amsterdam

Het ging om drie advertenties en webreclame. Daarin vergelijkt Telfort een belbundel van 20 euro met abonnementen van 20 euro van T-Mobile.

Telfort had twee gewraakte advertenties waarin stond dat ze 39 procent goedkoper is inmiddels uit de roulatie genomen. De rechtbank oordeelde nog over een derde advertentie.

Daarin vergelijkt Telfort beltarieven binnen een bundel van 20 euro. Voor gesprekken binnen die bundel is Telfort naar eigen zeggen wel degelijk ‘tot 39 procent goedkoper’. De rechter vindt ook dit te ver gaan. Hoeveel goedkoper die bundel is, is afhankelijk van belgedrag en sms’en.

Dus is deze reclame toch in veel gevallen misleidend in de praktijk. Ook sprak Telfort van ‘normale tarieven’. Maar wat is normaal? De rechter vindt ook dit misleidend

Telfort moet binnen 48 uur na betekenis van het vonnis op de homepage van haar website in grote letters rectificeren. En ook in een zaterdageditie van De Telegraaf op pagina 3 eerdere reclames rechtzetten. En er komt nog een vaststelling van een schadevergoeding.

In het algemeen zei de rechtbank dat aanbieders van mobiele telefonie makkelijk consumenten kunnen misleiden. Tarieven zijn complex. ER zitten steeds andere addertjes onder het gras.

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen