Voor 'vrijdenkers' in Venlo en koranciteerders in Slotervaart 

Preutse moslims?

Censuur en subsidieweigering voor Hafid Bouazza’s Arabische seksvertalingen.

Gelezen: Urbanmag.be, Frontaal Naakt, Trouw

Al in zijn debuut ‘De voeten van Abdullah’ opent Hafid Bouazza de poort naar erotiek zoals we die in het Westen niet kennen en vervreemdend werkt. We genoten van zijn Othello en Het temmen van een feeks, prachtige stukken van Toneelgroep Amsterdam.

Hij vertaalt een ‘Arabische Bibliotheek’, met eerst drie delen met liefdespoí«zie uit de zesde tot de dertiende eeuw. Eerst verschenen Schoon in elk oog is wat het bemint en Om wat er nog komen moet. Pornografica. Met het De zon kussen op dit nachtuur is er een trilogie die als geheel uit is, met een cd.

Bouazza: “Ik heb deze gedichten in het Arabisch ingeademd en in het Nederlands uitgeademd.”

En de inhoud? “Vagijnen en pikken: zij staan centraal in de drie bundels”¦ In tegenstelling tot wat we zouden denken op grond van de hedendaagse islam, waren de islamitische dichters uit het verleden verre van preuts.

Ik was als een bries in mijn kruipen
’s Ochtends naar de heuvels van mijn geliefdes billen
Daarom opende ik de bloem van een roos
Met een roede die sappig is als de winden trillen

En:

Toen ik het gewaad boven het dakje van haar vagijn optilde
zag ik daar een nauwheid zoals van mijn goed en gemoed
Ik stak hem er voor de helft in – zij zuchtte – ik vroeg:
– Waarom? – En zij antwoordde: – Om wat er nog komen moet

Bouazza weerlegt een vooroordeel: “We denken dat wij nu in een permissieve samenleving leven, maar dat is helemaal niet zo. Moslims ontkennen de seks volgens Bouazza: “Mannen moesten tweemaal per week met hun vrouw seks hebben om haar tevreden te houden”¦En toch prent religie ons het idee in dat seks walgelijk is.”

Bouazza moet het soms verzwijgen, zo wil de censuur: de organisatie van een Arabisch festival in Brussel vroeg hem, vanwege een Arabische cameraploeg, af te zien van obscene gedichten in het Arabisch. Ze was bang voor ‘provocatie’ van moslims.

Nog meer censuur: het Productiefonds waagde zich niet aan de financiering. De beoordelende dame vreesde dat de uitgave ‘weerstand’ zou oproepen. En ze wilde geen ‘pornografie’ subsidií«ren.

Dit levert deze mevrouw, Suzanne Meeuwissen, een plaatsje in de ‘tags’ van Leugens.nl op, alsmede haar directeur Henk Prí¶pper.

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen