Rechtbank gebiedt forse rectificatie
Concurrenten Glasgarage zijn kofferbakhandelaren
Maar of u nu even uw mond wilt spoelen, en de zaak rechtzetten.
Is er eindelijk een ondernemer die eens van leer trekt in die doorgaans oersaaie vakbladen, is het nog niet goed.
De Bovag Krant, blaadje voor de autohandel en aanverwante zaken. Een terrein dat, objectief gezien, best eens het een en ander aan louche types en bedrijven over het voetlicht zal brengen.
In een special in de krant van 14 september 2007 over schadeherstel zou Emil Voorhorst van De Glasgarage wel eens even uitleggen waarom het herstellen van een ruit beter in een garage kan gebeuren.
Moet je weten, zei Voorhorst, Glasgarage is betrouwbaar. Maar je hebt ook bedrijven die ambulant hun werk doen: busje komt zo. In feite zijn het ‘kofferbakhandelaren’ die in ‘tentjes op parkeerplaatsen’ werken. Als zij je automobiel onder handen nemen dan kom je later van een koude kermis thuis.
Twee van die ambulante reparatiebedrijven Autofocus Nederland in Tilburg en Automark in Nieuwveen, voelden zich aangesproken. En stapten naar de rechter. Met succes.
Op straffe van een dwangsom van 25.000 euro moet De Glasgarage in dezelfde kopgrootte als het gewraakte artikel over een halve pagina in de Bovag Krant een advertentie plaatsen met rechtzetting van de klinkklare leugen.
Peter Olsthoorn | 23-02-08 08:51
Reacties
Een kenner | 14/06/08 om 13:08
De firma GlasGarage is een geldmachine. Een bedrijf dat de markt probeert te verzieken en waar te weinig klandizie op af komt. Dit resulteert in ontevreden garagisten/franchisers. Emil Voorhorst en Robert Blom zijn vervelende mensen die uitspraken als in bovenstaand artikel beter voor zich kunnen houden. Het is terecht dat ze genadeloos zijn afgestraft. Daarnaast, heeft Emil Voorhorst genoeg geld dus die kan dat wel missen. En anders verkkopt hij toch gewoon zijn huis in het buitenland.
Kortom, het is wel duidelijk. Dit is geen fijn bedrijf en al helemaal geen fijne mannen om í¼berhaupt iets mee te maken te hebben. Mijn mening; parasieten zijn het, moeilijk om van af te komen.
Vriendleijke groet, een kenner.
PS
Bovenstaand is geheel gebaseerd op mijn persoonlijke mening.
GlasGarage | 14/10/10 om 14:18
Rechter geeft GlasGarage in hoger beroep gelijk.
De uitlatingen van GlasGarage-directeur Emil Voorhorst in de Bovagkrant over herstel van autoruitschade op parkeerplaatsen zijn niet onrechtmatig, vindt het gerechtshof in Den Bosch.
GlasGarage hoeft zijn bewering dat ruitherstel op parkeerplaatsen vaak onder de maat is niet terug te nemen, vindt het gerechtshof Den Bosch.
De rechter komt tot die slotsom in een hoger beroep, dat was aangetekend door GlasGarage. De uitspraak herroept een eerder oordeel van de rechtbank, die vond dat Voorhorst in het 2,5 jaar geleden gepubliceerde interview uitspraken deed die onrechtmatig waren. De zaak was aangespannen door de ruitschadebedrijven Automark en Autofocus Nederland. Zij voelden zich ten onrechte in een kwaad daglicht geplaatst en betoogden dat Voorhorst in veel te algemene bewoordingen had gesproken. Bovendien voerde de directeur van GlasGarage volgens hen geen enkele wetenschappelijke onderbouwing aan voor zijn bewering dat ruitherstel door bedrijven in tenten op parkeerplaatsen onder de maat is.
In het bewuste interview gebruikte Voorhorst de term ”˜kofferbakhandelaren’. Dat kwam hem destijds op een rectificatie te staan, opgelegd door de rechtbank in de zaak die Automark en Autofocus Nederland hadden aangespannen. In hoger beroep oordeelt het hof echter op 29 december 2009 dat de uitlatingen van de GlasGarage-directeur niet onrechtmatig zijn jegens Automark en Autofocus Nederland. De term ”˜kofferbakhandelaren kan volgens het hof – dat hiertoe woordenboek Van Dale raadpleegde – slaan op zowel legale als illegale handel. De term kan daarom niet zonder meer als denigrerend worden aangemerkt. Daarnaast verwijst de rechter naar een interview van Automark-directeur Rí¶st in het Financieele Dagblad. Daarin stelt hij dat verzekeraars een weigerachtige houding hebben als het gaat om vergoeden van ruitherstel dat is uitgevoerd op parkeerplaatsen. Ook gaat de rechter mee in het argument van GlasGarage dat het bewuste interview gezien moet worden in het licht van een lopende discussie in de autobranche over de kwaliteit van ruitschadeherstel c.q. -vervanging. De positie van Focwa-bestuurslid die Voorhorst bekleedt wordt in die overweging meegenomen.
Behalve inhoudelijk gelijk geeft het hof GlasGarage ook de machtiging om een rectificerende advertentie in de Bovagkrant te plaatsen, op kosten van Automark en Autofocus Nederland. Beide bedrijven moeten bovendien de juridische kosten vergoeden die GlasGarage heeft gemaakt (circa 2300 euro).