Reclameactie slaagt, maar bittere nasmaak 

‘Stivoro misleiding op GeenStijl’

StivoroGeenStijlPrijzen niet eerlijk verdeeld, vindt maker populairste filmpje.

Stivoro poogde met reclame (vrouwmoedig) alsnog het GeenStijl-publiek voor zich te winnen. Gaat het nog mis. Klacht bij de Reclame Code Commissie (RCC).

Stivoro deed op GeenStijl een actie met Stoppen kun je leren: publiek mocht filmpjes insturen naar videosite Dumpert. De redactie bepaalde of filmpjes door de beugel konden; geen seks, geweld etc. De uitnodiging:

“Ook gemerkt dat je met van alles zo kunt stoppen, maar dat je bij ’t stoppen met roken wel wat hulp kunt gebruiken? Dump jouw stopfilm of stopfoto. Kom je in de top 3, dan win je ’n iPod touch van Stivoro! Laat zien dat jij bijvoorbeeld heel makkelijk stopt met bezoekjes aan je schoonouders met 1 ferme tik op het achterwerk van je schoonma…”

Popie-jopie met een heldere belofte. Peter Sterk nam deel. Die weet van pret maken. Want was jarenlang schrijver van Ook Dat Nog. Zijn derde filmpje werd een hit: Stoppen met discrimineren doe je zo (zie onder), over ‘Kutnederlanders’ kreeg met stemmen (‘kudo’s’) en kijkcijfers de wind mee: vanaf de inzending op 16 januari dagelijks in de top drie en in de ‘toppers’ lijst bijna elke dag op nummer 1 tot en met de laatste dag. Klare winnaar dus.

Maar niet voor Stivoro. Dit ‘Kutnederlanders’ filmpje won niet. Peter Sterk boos. Hoe kan dat nu, vraagt hij via Leugens.nl?

Wij naar de ‘schoonma’ van Stivoro, Lies van Gennip, voor de gevraagde tik op haar billen. Maar ze verwijst naar de gepubliceerde actievoorwaarden: “Aan het einde van de actieperiode bepaalt Stivoro welke 3 foto’s, films of sounds het beste/leukste/grappigste etc zijn; zij winnen een iPod touch (er is dus geen 1e, 2e of 3e prijs).”

Ze zegt: “Vervolgens hebben we uit de filmpjes die bij de opdracht pasten de leukste/grappigste gekozen.” Dit waren de volgende filmpjes:
1. Stoppen met je relatie;
2. Stoppen met college
3. Stoppen met gluren

Mooie boel, vindt Sterk. Er staat toch duidelijk op de vóórpagina van de actie: “Kom je in de top 3, dan win je ’n iPod touch van Stivoro!” Letterlijk betekent dit zelfs dat elke inzending die maar in de top-3 komt gedurende de actie goed is voor zo’n muziekding.

Peter Sterk vindt dit al niet slim, maar goed. “Maar met alles is de indruk gewekt dat het ging op de kijkcijfers en kudo’s. Mijn filmpje is wel goed genoeg om kijkers te lokken voor Stivoro. Maar uiteindelijk worden de prijzen gegeven aan filmpjes die ze zelf aardig vinden. Ook prima maar zet die dan gedurende de hele actieperiode bovenaan. Kijken hoe vaak je site dan nog bezocht wordt. Dit is misleiding.”

In maart buigt de RCC zich over de zaak.

  • Reacties

  • Daan | 18/02/08 om 12:31

    Peter heeft vol-ko-men gelijk!

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen