Unilever wint zaak van Calgonit-maker
Sun geeft echt +50% gratis
Niks reclameleugen, maar keiharde waarheid, oordeelt rechtbank.
Gelezen: Uitspraak kort geding
Reckitt Benckiser is Britse producent die op de Nederlandse markt schoonmaakmiddelen verspreidt. Hij concurreert met Unilever. En stapt regelmatig naar de rechter.
Zo verloor hij een zaak tegen Unilever om Cif. Unilever mocht dat de ‘De Beste Universele Reiniger’ noemen. Een boeiend vonnis.
Nu wint Unilever weer van Reckitt Benckiser in kort geding. Unilever zegt dat ze ‘+50% gratis’ aanbiedt met Sun vaatwastabletten. Een leugen, vindt Reckitt Benckiser. Die maakt immers de concurrerende Calgonit tabletten.
In mei 2007 paste Reckitt de verpakking van Calgonit aan: de helft meer tabletten voor een gelijkblijvende prijs. Reckitt schreef erop: ‘+50% gratis’. Prompt schreef Unilever dat ook op Sun, vanaf juli 2007.
Unilever verkoopt, zei Reckitt, niet 50 procent tabletten meer bij een gelijkblijvende prijs. Dus ze liegt. Maar Unilever bracht daar het volgende tegenin: de prijs van bestaande verpakkingen is met een derde verlaagd.
De rechter sloeg naarstig aan het rekenen. En kwam eruit: Unilever heeft gelijk: het prijsvoordeel voor de consument is in beide gevallen hetzelfde: 1/3 van de oude prijs per tablet.
Dus de claim van Unilever is niet misleidend. Weliswaar geeft ‘+ 50% gratis’ niet precies aan wat er aan de hand is. Maar onder de streep klopt het wel. Het ‘+’ teken kun je ook opvatten als ‘voordeel’.
Om het nog ingewikkelder te maken: Ook Procter & Gamble is met de vaatwastabletten van Dreft een actie gestart met de claim ‘+50% gratis’ met een geheel nieuwe verpakking. Dreft bouwde in korte tijd 6 procent marktaandeel op.
Dat alles en nog meer aardigs staat in de boeiende en goed leesbare uitspraak in kort geding.
Peter Olsthoorn | 11-01-08 07:18
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.
Omgangsvormen