Luchthaven won ook een prijs van de krant
FD: Kat liegt
Schiphol heeft absoluut geen streepje voor bij Het Financieele Dagblad. Micha Kat weet beter.
Vriendjes met het FD betreft de beschuldiging dat Het health pharmacy online Financieele Dagblad en uitgever FD Mediegroep Schiphol bevoordelen. De klacht komt van journalist en jurist Micha Kat. Hij werkt voor Chipshol, dat oorlog heeft met Schiphol.
Kat gaat door met beschuldigen. Hij meent dat Schiphol ook door vriendjespolitiek de Henri Sijthoff-Prijs voor de beste financií«le verslaggeving won.
Kat zegt dat de afdeling Marketing van FD diensten verricht voor derden en tegen betaling hielp aan het winnende jaarverslag.
Ook zou Gerlach Cerfontaine, de baas van Schiphol, de redactionele koers van het FD beí¯invloeden. Zo was er een verslaggever die te gunstig schreef over Chipshol in het conflict met Schiphol, van de zaak afgehaald.
Die verslaggever blijkt Heiko Jessayan, van wie inderdaad enkele artikelen te vinden zijn over Chipshol en Schiphol. De teneur kan iedereen zelf beoordelen.
De redacteur is inderdaad verplaatst. Hij laat het woord daarover aan de hoofdredacteur over. Ulko Jonker, hoofdredacteur van het FD. Hij ontkent de beschuldigingen met klem: “Heiko Jessayan is niet vervangen vanwege Schiphol, maar kreeg gewoon in de regelmatig draaiende carrousel van veranderingen een nieuwe functie.”
Schiphol bevoordeeld? Jonker: “Als ik zou merken dat op welke wijze dan ook een redacteur onze onafhankelijkheid ten opzichte van een bedrijf, al dan niet Schiphol, op de tocht zou zetten, dan is dat reden voor ontslag.”
Bij de jurering voor de Henri Sijthoff prijzen is de redactie volgens Jonker op geen enkele manier betrokken. Wel bericht de krant erover.
We stelden vragen aan de FD Mediagroep:
Werkt de afdeling marketing van de groep ook voor derden?
“Nee. De Marketingcommunicatie afdeling houdt zich uitsluitend bezig met marketing- en communicatieactiviteiten voor de FD Mediagroep. Welke organisatie voor de Henri Sijthoff-prijs in aanmerking komt, wordt bepaald door een onafhankelijke commissie aan de hand van vooraf opgestelde, objectieve criteria.”
Werkte ze ook voor Schiphol?
“Nee. De Marketingcommunicatie afdeling houdt zich uitsluitend bezig met marketing- en communicatieactiviteiten voor de FD Mediagroep. De FD Mediagroep is niet betrokken geweest bij de totstandkoming van het jaarverslag van Schiphol.”
Micha Kat legt ook een link tussen bestuursadviseur Rob Huisman, voorheen FD-redacteur, zijn voormalige werkgever en Schiphol. Werkt Huisman samen met of in opdracht van FD Mediagroep?
“Nee. Er is geen samenwerking tussen de FD Mediagroep en Rob Huisman Bestuursadviseur BV.”
Kat zegt dat Jonker hem geen commentaar wil leveren. Jonker neemt de aantijging van Kat wel degelijk serieus. “Maar hij heeft mij een keer gevraagd om commentaar te geven en daar heeft hij vervolgens niets mee gedaan. Dan heeft het weinig zin”
Micha Kat blijft bij zijn beschuldigingen: “Mijn bron is uitstekend op de hoogte van de gang van zaken daar”¦”
Peter Olsthoorn | 11-01-08 06:49
Reacties
Micha Kat | 11/01/08 om 10:03
Ik heb Ulco Jonker een keer telefonisch gesproken naar aanleiding van een stukje dat ik schreef over de belangenverstrengeling van zijn krant met accountantsorganisatie Deloitte.
http://www.accountingweb.nl/cgi-bin/item.cgi?id=176443&d=101
Hij ontstak in woede en noemde mijn ‘aantijgingen’ ‘te belachelijk voor woorden’. Dat gesprekje vond plaats na de publikatie van dat stukje, want daarvoor wilde hij niet reageren. Dat Deloitte door het FD en door BNR Nieuwsradio wordt ‘geserviced’ staat vast. Ook staat vast dat Deloitte activiteiten van het FD financiert. Tegen deze website heeft het FD gelogen toen het zei dat Pieter Lakeman op BNR aan het woord is geweest over zijn miljoenenclaim tegen Deloitte. BNR heeft uitsluitend een partijdige advocaat aan het woord gelaten die Lakeman min of meer beschuldigde van bedrog.
Toen ik vervolgens berichtte over de wijze waarop het FD de Henri Sijthoff-prijs heeft ‘verkocht’ aan Schiphol, zei de secretaresse van Jonker toen ik wederhoor wilde toepassen dat het ‘99% zeker niet zou reageren’. Dat klopte.
zie
http://www.klokkenluideronline.nl/artikel/567/te-koop-de-henri-sijthoff-prijs-van-het-fd.html