Rammelende buidel industrie verleidt stichtingen 

Becel is goed voor u, en voor onze portemonnee

Stichtingen laten zich stiekem betalen voor voedselaanprijzing.

Gelezen: NRC

Charitatieve instellingen verbinden voor geld hun naam aan voedingsmiddelen:

  • Van de Hartstichting moeten we veel Becel eten. Die aanbeveling levert de stichting jaarlijks 150.000 euro van producent Unilever op. Dat is niet geopenbaard, zegt NRC.

    Op de website staat overigens wel een aanwijzing: ‘Mede mogelijk gemaakt door’, met als invulling: “Een te hoog cholesterolgehalte vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Veel Nederlanders zijn zich niet bewust van dit risico.

    Om deze boodschap opnieuw onder de aandacht te brengen heeft de Hartstichting een Tv-commercial over dit onderwerp laten maken. Mede dankzij een donatie van Becel is het mogelijk deze commercial op grote schaal uit te zenden. Evenals de Nederlandse Hartstichting zet Becel zich al jarenlang in voor een gezonde levensstijl.

  • De Nierstichting doet boodschappen met Spa. Het logo van de stichting staat op flessen Spa Blauw (‘water zuivert je lichaam’). Ze krijgt daar 150.000 eurootjes voor. Dat was niet bekend.

    Dat is waar, maar de stichting vermeldt wel de relatie op de website, al moet je er naar zoeken. Daar staat een curieuze uiting tussen:“Betekent deze sponsoring nu dat de Nierstichting adviseert om Spa Reine te drinken?
    Nee. De Nierstichting wil het belang van voldoende drinken voor de gezondheid in het algemeen onderstrepen, los van het soort of het merk water.Spa Reine past wel heel goed bij de Nierstichting, vanwege de gezamenlijke filosofie, de autoriteit van het merk en de eerlijke, oprechte boodschap.

    Daar zou kunnen staan: “Onze aanbeveling heeft natuurlijk geen enkele grond, want kraanwater is net zo gezond. Maar we krijgen er een grote zak geld voor.“

  • De Maag Lever Darm Stichting voorziet de verpakkingen van potjes Activia met de term ‘bevordert de stoelgang’. Ook dit levert 150.000 euro op, van Danone.

    Zoeken op ‘Activia’ op de website levert 8 resultaten op, van aanbevelingen, bijvoorbeeld over gasvorming.

    Ook concurrerende producten worden genoemd, maar Danone krijgt veel aandacht. Maar Danone is ook één van de 16 sponsoren en wordt ook in het jaarverslag 2006 gemeld. We moeten eens nader onderzoek doen welke tegenprestaties zo’n stichting levert voor sponsorgeld. Met Danone samen stond deze stichting op de ‘Libellebeurs’.

  • Je hersenen gaan het beter doen van Blue Band Idee. Als uw hersenen die boodschap niet opnemen, dan wordt dat erin gepeperd door de Hersenstichting.

    Die krijgt niet eens geld van producent Unilever, als enige. Zijn ze bij de andere stichtingen slimmer omdat ze Blue Band Idee eten en bij de Hersenstichting dat niet doen. Omdat ze weten dat die exclusieve aanbeveling hartstikke fout is? Vis eten biedt meer soelaas, bijvoorbeeld.

    Deze hersenloze stichting liet zich informeren door wetenschappers van Wageningen, Maastricht, het RIVM en het Voedingscentrum en het RIVM. Ze zeggen alle dat de claim op drijfzand berust.

    De voedseldeskundigen vinden het aanbevelen dan één bepaalde merk door alle stichtingen verkeerd en misleidend is.

  • Reacties

  • Ruud | 25/11/07 om 15:52

    Ach, gezondheid is big business geworden, net als het milieu. Ook daar is de waarheid al lang ten onder gegaan aan commercie. Hebben jullie gisteren de nieuwe NUON TV reclame gezien. Schandelijk hoe ze de watersnoodramp uit ’53 gebruiken om ons bang te maken voor de stijgende zeespiegel. De lulkoek ten top! Maar er is een uitweg hoor voor die vloedgolf van 6 meter: stap over op Nuon en alles komt goed. Wat een walgelijke, onethische en misleidende reclame. Ik zou me kapot schamen als NUON medewerker.

  • Philip Korving | 28/11/07 om 12:14

    Het is nog nooit zo erg geweest als de laatste tijd. De hele gang van zaken beduvelen en omdat een groot deel van de bevolking analfabetisch lijkt te zijn, hebben deze instellingen vrij spel. Zelfs de overheid weet van het steeds groter wordende analfabetisme te profiteren.
    Hoe kan hierin een verandering worden gebracht ? Wie het weet, mag het zeggen.

  • Peter Langelaar | 23/11/10 om 23:38

    Gewoon roomboter dat is beter dan die plastic variant becel met zijjn transvetten.
    Nee we moeten gewoon terug naar natuurlijke voedings middelen zie mijn blog maar http://www.xocohealth.nl en mijn team site http://www.xocoteam.eu

  • Vladyriny | 30/01/11 om 16:06

    Becel en Unilever heb ik persoonlijk benaderd en vertelde dat Becel helemaal niet gezond is en zei het volgende: “in Becel zitten schadelijke ingredií«nten!”
    Werd in de wacht gezet en hoorde dat ik met iemand die hierover ging, te woord gestaan kreeg, maar niets is waar, ik hoorde een tijd niks (ruim 7 min.)
    probeerde ik het opnieuw met bellen, maar toen werd er niet opgenomen.
    Wel zo smerig hoe ze daar te werk gaan!
    Becel is 1 van de smerigste produkten die zich aan de smerige Codex regels houdt!
    Gezondheid telt niet, maar het gaat om Geld en Business!
    Weet wel wat er aan de hand is in deze verrotte wereld.
    ‘Codex Alimentarius’ is de grootste ziekte-maker, zoals kanker, hart en vaatziekten, chronische ziekten, diabetici, enz, enz…
    en is ook de grootste sluipende doods-oorzaker!
    Deze Codex heeft vele miljoenen slachtoffers gemaakt en doet dat nog steeds!
    De Codex vanaf 1963 is in de wereld geslopen, zoals de paard van troje
    Zie de Codex filmpje en neem is de aandacht hoe deze vreselijk Codex ontstaan is:
    http://video.google.com/videoplay?docid=2944803407975749033#

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen