De Telegraaf en Ferdy Roet

Krant laat artikel verdwijnen en Roet eist verwijdering artikelen van Leugens.nl.

Het gaat om twee artikelen op Leugens.nl:

1. Loterijverlies: liegen tegen de leugen. Dit gaat over een collectief proces tegen de Staatsloterij van Stichting Loterijverlies, verbonden aan Morand Juridische Bijstand van Ferdy Roet. Die laat gedupeerden betalen om mee te doen wat lucratief kan uitpakken. Gaat ook over een overtrokken bewering van Ferdy Roet die hij later erkende.

2. ‘Loterijverlies en Morand vormen een eenmansbedrijfje’. De kop luidt vanaf nu: Ongefundeerde beschuldiging Telegraaf aan adres Morand. Het artikel begint met: ” Telegraaf vindt actie en actievoerder omstreden, maar deze stapt naar de rechter. En erkent wel een eerdere beschuldiging op deze site.”

Dat laatste is gebaseerd op een artikel in De Telegraaf. Daar staat nu: ” Error 404, pagina niet gevonden…”De pagina waarom u heeft gevraagd kon niet worden gevonden. Een mogelijkheid is dat het artikel niet langer bestaat; een andere mogelijkheid is dat u de URL foutief heeft opgegeven. U kunt de ‘Terug’ of ‘Back’ knop in Uw browser gebruiken om terug te gaan naar de pagina waar u vandaan kwam, of onze navigatie aan de boven- en linkerkant van deze pagina om verder te lezen op deze site.”

Volgens Ferdy Roet heeft De Telegraaf het oorspronkelijke artikel met beschuldigingen verwijderd omdat het ‘onrechtmatig’ was. Als dat waar is, dan liegt De Telegraaf. In dat geval is de bovenstaande ’404′ mededeling immers niet waar. Maar heeft Roet gelijk? We kwamen bij de hoofdredactie van De Telegraaf niet verder dan de voice mail van de adjunt-hoofdredacteur en e-mail wordt niet beantwoord. Laten we er dus maar vanuit gaan dat Roet gelijk heeft: De Telegraaf heeft het artikel verwijderd. Maar waarom is er niet gerectificeerd?

In genoemd artikel op Leugens.nl hebben we Roet om een weerwoord gevraagd. Hij heeft keurig geantwoord dat het bericht van De Telegraaf een boel leugens bevatte en dat de tendens ook niet klopte.

En hij gaf een onjuiste voorstelling van zaken van zichzelf toe. Roet was tevreden met ons artikel en we vernamen niets meer. Dat was in mei 2008. Maar Roet wil nu dat we de artikelen verwijderen want ze keren terug als op zijn naam wordt gezocht.

Hij dreigde met een kort geding. Dat lijkt ons niet slim, zeker niet van iemand die zich jurist noemt, want zo lang instemmen en dan een spoedeisend belang opvoeren voor een kort geding, dat maakt weinig kans.

Roet overlegde een document met bezwaren. We veranderen de kop boven het ene artikel en plaatsen daar ook het document met bezwaren bij. De Telegraaf loog, zoals Roet ook in zijn weerwoord destrijds al uitgebreid meldde.

O ja, op de link van het persbericht van Loterijverlies waarheen we linkten staat nu het volgende: “Geplaatst op 01 januari 1970 – 01:00″.

Waar is dat persbericht, mijnheer Roet? En de aangekondigde stappen tegen De Telegraaf met een rechtszaak en aangifte bij de politie?

Wel staan er nog artikelen online van het ANP: VVD wil verbod op loterijverlies.nl:

“Europarlementslid Toine Manders (VVD) heeft de Europese Commissie donderdag gevraagd om een verbod op de actie loterijverlies.nl. De actie is een rechtszaak van inmiddels 15.000 mensen tegen de Staatsloterij wegens misleidende reclame.

“De spelers worden dubbel gefopt,” vindt Manders, zelf ex-advocaat. Hij vindt dat het juridisch bureau de inschrijvers misleidt door te stellen dat de actie goedkoop is.
Het organiserend bureau Morand vraagt minstens 25 euro inschrijfgeld. Afhankelijk van het aantal gekochte staatsloten loopt dat op. “De totale opbrengst voor het adviesbureau, nog voordat het een tegenprestatie heeft geleverd, bedraagt vele honderdduizenden euro’s, misschien wel meer dan een miljoen.”
ANP.”

Nooit meer wat van Manders en aijn actie vernomen. Ook niet waar dus. Stichting Loterijverlies gaat gewoon door. Over de zaak staat een nieuw bericht op de site: ” In de rechtszaak tussen Loterijverlies en de Staatsloterij heeft laatstgenoemde afwijzend gereageerd op een voorstel van het Gerechtshof tot mediation…Loterijverlies stond wel open voor mediation.”

Reageer op dit artikel:

*

*

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen