Japanse dochter hardleers met onterechte claims 

Daihatsu Cuore nietzuinigste met benzine

Daihatsu CuoreNoch ‘het meest milieuvriendelijke automerk’ noch ‘klimaatneutraal’.

Gelezen: Uitspraak Reclame Code Commissie

Met een advertentie in De Pers van 21 augustus 2007, drie pagina’s van Daihatsu.nl en de brochures ‘Daihatsu en het milieu’ en ‘Daihatsu modellenoverzicht’ en ‘Daihatsu Autopolis’.

Overal niet hard de maken claims. Dus, in onze termen, leugenste leugens. Dat hebben de Reclame Code Commissie en College van Beroep afgelopen zomer al bepaald, maar Daihatsu trok zich daar geen snars van aan. Dus heeft de RCC de uitspraak openbaar gemaakt.

In de advertentie (foto) claimt Daihatsu onterecht dat haar nieuwe Cuore de ‘zuinigste benzineauto ter wereld’ is. Klopt niet. Ook niet ‘het meest milieuvriendelijke automerk’.

Op de site en in de folders zei Daihatsu dat haar auto’s ‘elk afzonderlijk behoren tot de schoonste en zuinigste in hun klasse’ en dat de 1.0 liter Daihatsu Cuore de ‘schoonste en zuinigste benzineauto van Nederland’ is.

Ook de claim dat Daihatsu ‘klimaatneutraal en CO2-neutraal’ is, deugt niet. Weliswaar compenseren de Japanners voor elke nieuwe auto met het planten van bomen van investering in duurzame energie en energiebesparende projecten, maar ten onrechte wekt Daihatsu de indruk dat het klimaat geen enkele nadelige invloed ondervindt van het rijden van haar auto’s over ‘s heeren aardbol.

  • Reacties

  • Will Thijssen | 29/01/08 om 13:09

    Volgens mij is Daihatsu Japans en niet Koreaans, en is het een dochteronderneming van Toyota

  • Peter Olsthoorn | 30/01/08 om 20:50

    Inderdaad zeg. U heeft gelijk: een leugen mijnerzijds:
    http://www.daihatsu.nl/home/index.php?option=content&task=view&id=122&Itemid=39

    voor de geschiedenis.

  • Erik van Erne | 08/02/08 om 09:52

    Klimaatneutraal: It’s an illusion. Zie ook:
    http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/?p=2049

  • jan | 12/02/08 om 11:20

    Dit verhaal over de cuore klopt helaas.Ik heb een daihatsu sirion en kom niet een in de buurt van een opgegeven verbruik van 1:20 .Kijk ook voor meer info op http://www.autoverbruik.nl

  • hoogstad | 03/12/08 om 15:59

    niet alleen het verbruik is een fabel, maar ook de 3-jaar lakgarantie. Mijn 2-jaar oude sirion zit onder de afgesprongen lakplekjes, een te harde lak gebruikt volgens een erkende autoschade expert, maar de dealer en de importeur houden het op steenslag. Zelfs de zijkanten en het dak zitten onder. Er werd bij een expertise door de dealer aangegeven dat de auto langs de grote weg geparkeerd stond, terwijl ze wisten dat de auto altijd in de garage staat, en ik ver bij de grote weg vandaan woon. Alle vertrouwen in Daihatsu is dus weg. U bent gewaarschuwd.

  • Ben | 08/12/08 om 22:37

    Zelf ben ik zeer tevreden over Daihatsu, een zeer goede kwaliteit voor relatief weinig geld.
    Wie in een Daihatsu Cuore meer verbruikt dan 1:20 kan volgens mij niet goed autorijden, ik rijd veel in de file en de stad en verbruik gemiddeld 1:20 ik ben zeker geen slome autorijder.
    1:23 haal ik niet, dat is waarschijnlijk met de wind mee gemeten. 1:26 haal ik wel maar dat is op lange rechte stukken.

  • Mig | 29/01/09 om 22:29

    @Jan, Helaas Jan, maar uit de gegevens van http://www.autoverbruik.nl blijkt juist dat Daihatsu gelijk heeft. Als je sorteert op verbruik (site sorteert overigens verkeerd om dus als je klikt op \’verbruik aflopend\’) blijkt de daihatsu cuore met de prius te strijden om de eerste plaats (en wint de cuore als je auto\’s met een niet significant aantal tankbonnen (2) niet mee rekent, Ook wat aandeel in de auto\’s zuiniger dan 1/21 betreft. De prius is hybride en is dus strikt genomen geen benzineauto, hoewel de cuore in de praktijk dus ook daar van wint. De Sirion blijkt inderdaad de 1/20 niet te halen, maar het is heel algemeen zo dat men in de praktijk de waardes niet haalt. Er is bijvoorbeeld (willekeurig voorbeeld) ook niemand die met een panda 1.1 in de buurt komt van 1/17,5 of met een smart bij 1/23,3.

  • Siem Wismans | 03/05/09 om 11:25

    Hoi
    Wij rijden nu al 2 jaar Coure, en halen op de autobaan met airco aan, zonder problemen 1:25.
    Top auto
    Volgende auto zal weer een Coure worden.

  • DfTg | 25/10/11 om 13:19

    Je kunt natuurlijk altijd voor of tegen een auto zijn, als je die zelf bezit of juist niet bezit.

    Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt; De Cuore heeft een aantal dikke pluspunten en een paar dikke minpunten, net als iedere auto. Daarnaast is de manier waarop je met de auto omgaat heel maatgevend én de auto in kwestie, want met een auto is het toch ook geluk hebben.

    Voor mij is de Cuore een blijvertje, omdat hij erg compact is, maar toch best veel ruimte biedt en redelijk zuinig is.

  • Coolen J.A.M | 18/10/12 om 14:06

    Mijn eerste auto ‘n daihatsu cuore,kenteken PZ-90-SB
    is mij zeer goed bevallen.
    Ik heb vanaf die tijd altijd daihatsu gereden,
    Auto nummer 2 was ook weer ‘n cuore.
    Auto nummer 3 ook weer cuore.
    Auto nummer 4 was ‘n move.
    Auto nummer 5 is ‘n trevis.
    Ik vind het ‘n kunst om zo zuinig mogelijk auto te rijden,
    en dat lukt mij aardig goed.
    Ik rijd gemiddelt in elke versnelling rond de 2600trm,en dan haal je echt het verbruik wat is gegeven.
    Ben nog steeds tevreden over m’n trevis.
    Dus voor degenen die dat verbruik niet halen moeten
    echt leren autorijden.
    Groetjes: D’n Antraciet.

  • rolf | 31/01/13 om 17:12

    heb een daihatsu uit 2004 met 42000km op de klok gekocht. ik rij heel rustig en 1 op 16 loopt hij, kan mij iemand vertellen hoe dit komt. historie van de auto betreft, laatste 7 jaar 10000km mee gereden op korte stukjes. mocht ik hem binnenkort niet 1 op 20 hebben lopen dan gaat hij de deur uit, iemand tips?

  • Maes | 21/09/15 om 16:56

    Daihatsu is WEL DEGELIJK de ZUINIGSTE AUTO TER WERELD degene die beweert van niet iszoalsen zoals zijn eigenwoord gebruik een LEUGENACHTIGE zeverkwal

  • Ger | 23/09/15 om 11:09

    Ik rij nu mijn 2e Daihatsu, thans een Materia, voorheen een Sirion 2. Ben sowieso een zeer zuinige rijder, door een inzichtelijke rijstijl bespaar ik vele liters brandstof per jaar. Het beheerste rechter voetje en een goede anticiperende rijvaardigheid spaart u geld en het milieu, ongeacht de auto waarin u rijdt. En dan hoef je geen obstakel op de weg te zijn, die anderen of de doorstroming hindert.
    Een gemiddelde van 1:18 is voor mij heel normaal. Mijn records is 1:21. De fabrieksopgave is 1:15, een test kwam niet verder dan 1:13,5.
    Fabrieksopgaves kloppen nooit, zowel in positieve als negative zin, en testresultaten zijn idem dito onbetrouwbaar.
    Ik ga op mijn eigen ervaringen af en mijn portemonnee is het bewijs.

  • E,Pruimboom | 22/11/18 om 13:16

    Goedenmiddag,heb 9 jaar een Cuore uit 1999 gehad heb daar 17,500 km per jaar mee gereden,altijd goed de beurtjes gehad deze haalde 1:21 tot 1:23 gemiddeld,grote weg.
    Nu een Cuore uit 2010 sinds een jaar,met wat verandereingen zoals een cyclone in laten bouwen (schoep op het carberateurhuis)idirium bougies meer lucht inlaat bij lucht filtermond heb daar ruim 1:24 mee gereden en stadsverbruik 1:18,9 dus volgende weer een Cuore of bij niet slagen een Toyota Aygo ook top autootjes.

    Mvg,E,Pruimboom

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Click to hear an audio file of the anti-spam word

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen