Japanse dochter hardleers met onterechte claims 

Daihatsu Cuore nietzuinigste met benzine

Daihatsu CuoreNoch ‘het meest milieuvriendelijke automerk’ noch ‘klimaatneutraal’.

Gelezen: Uitspraak Reclame Code Commissie

Met een advertentie in De Pers van 21 augustus 2007, drie pagina’s van Daihatsu.nl en de brochures ‘Daihatsu en het milieu’ en ‘Daihatsu modellenoverzicht’ en ‘Daihatsu Autopolis’.

Overal niet hard de maken claims. Dus, in onze termen, leugenste leugens. Dat hebben de Reclame Code Commissie en College van Beroep afgelopen zomer al bepaald, maar Daihatsu trok zich daar geen snars van aan. Dus heeft de RCC de uitspraak openbaar gemaakt.

In de advertentie (foto) claimt Daihatsu onterecht dat haar nieuwe Cuore de ‘zuinigste benzineauto ter wereld’ is. Klopt niet. Ook niet ‘het meest milieuvriendelijke automerk’.

Op de site en in de folders zei Daihatsu dat haar auto’s ‘elk afzonderlijk behoren tot de schoonste en zuinigste in hun klasse’ en dat de 1.0 liter Daihatsu Cuore de ‘schoonste en zuinigste benzineauto van Nederland’ is.

Ook de claim dat Daihatsu ‘klimaatneutraal en CO2-neutraal’ is, deugt niet. Weliswaar compenseren de Japanners voor elke nieuwe auto met het planten van bomen van investering in duurzame energie en energiebesparende projecten, maar ten onrechte wekt Daihatsu de indruk dat het klimaat geen enkele nadelige invloed ondervindt van het rijden van haar auto’s over ’s heeren aardbol.

  • Reacties

  • rolf | 31/01/13 om 17:12

    heb een daihatsu uit 2004 met 42000km op de klok gekocht. ik rij heel rustig en 1 op 16 loopt hij, kan mij iemand vertellen hoe dit komt. historie van de auto betreft, laatste 7 jaar 10000km mee gereden op korte stukjes. mocht ik hem binnenkort niet 1 op 20 hebben lopen dan gaat hij de deur uit, iemand tips?

  • Maes | 21/09/15 om 16:56

    Daihatsu is WEL DEGELIJK de ZUINIGSTE AUTO TER WERELD degene die beweert van niet iszoalsen zoals zijn eigenwoord gebruik een LEUGENACHTIGE zeverkwal

  • Ger | 23/09/15 om 11:09

    Ik rij nu mijn 2e Daihatsu, thans een Materia, voorheen een Sirion 2. Ben sowieso een zeer zuinige rijder, door een inzichtelijke rijstijl bespaar ik vele liters brandstof per jaar. Het beheerste rechter voetje en een goede anticiperende rijvaardigheid spaart u geld en het milieu, ongeacht de auto waarin u rijdt. En dan hoef je geen obstakel op de weg te zijn, die anderen of de doorstroming hindert.
    Een gemiddelde van 1:18 is voor mij heel normaal. Mijn records is 1:21. De fabrieksopgave is 1:15, een test kwam niet verder dan 1:13,5.
    Fabrieksopgaves kloppen nooit, zowel in positieve als negative zin, en testresultaten zijn idem dito onbetrouwbaar.
    Ik ga op mijn eigen ervaringen af en mijn portemonnee is het bewijs.

  • E,Pruimboom | 22/11/18 om 13:16

    Goedenmiddag,heb 9 jaar een Cuore uit 1999 gehad heb daar 17,500 km per jaar mee gereden,altijd goed de beurtjes gehad deze haalde 1:21 tot 1:23 gemiddeld,grote weg.
    Nu een Cuore uit 2010 sinds een jaar,met wat verandereingen zoals een cyclone in laten bouwen (schoep op het carberateurhuis)idirium bougies meer lucht inlaat bij lucht filtermond heb daar ruim 1:24 mee gereden en stadsverbruik 1:18,9 dus volgende weer een Cuore of bij niet slagen een Toyota Aygo ook top autootjes.

    Mvg,E,Pruimboom

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen