Voor bijna 12 miljoen aan zoete koek 

Verzwegen tv-subsidies niet zo onthullend

Aperitivo‘Scoop’ Volkskrant gevolg slecht opletten journalisten en Tweede Kamer.

Gelezen: Volkskrant

De Nederlandse overheid heeft in 2006 en 2007 voor ruim 11,8 miljoen euro subsidie verstrekt aan tv-programma’s. Van zowel van publieke als commercií«le omroepen. Extra geld voor staatspropaganda buiten Postbus 51 en andere eigen kanalen om.

Voor de Volkskrant maakte de RVD een hele lijst van subsidiebedragen. De krant ging op zoek na de verzwegen subsidie bij EénVandaag dat er vervolgens over loog.

De lijst is onthullend en de hele Nederlandse pers zal er vandaag weer melding van maken. Bloggers zullen hun ongenoegen uiten. Want het lijkt op verzwijging. Parlementarií«rs zijn al verontwaardigd volgens de Volkskrant. Melden dat ze eerder zaten te slapen past niet bij de primeur.

Immers, al in juli 2007 heeft de RVD een lijst met co-producties bekendgemaakt. En over 2006 was er ook zo’n lijst, met de motivaties voor subsidií«ring. Die waren zonder bedragen. Maar elke journalist en elk parlementslid had de bedragen kunnen opvragen.

In de lijst van juli 2007 stond voor 23 bijdragen van Justitie: “Alle coproducties zijn tot stand gekomen in een samenwerking tussen Justitie en SBS broadcasting in het kader van de integratiecampagne (de &-campagne).”

Nu is het bedrag ook bekend: 610.500 euro. Voorwaarde: ‘integratie bevorderen’ en in beeld brengen van het &-logo. Dat schijnt te staan voor integratie. (Justitie heeft ook een eigen Youtube kanaal maar daar vertoont ze de gesponsorde programmaonderdelen niet.)

De grootste subsidies in 2006 waren voor:

  • Nederland in Bedrijf van RTL: 600.000 van EZ, Landbouw en Buitenlandse Zaken;
  • Nederland Onderweg van RTL: 470.000 van Verkeer & Waterstaat;
  • Dutchmill van RTL: 384.000 euro van Defensie
  • See Yourself /JOB TV van de NPS: 400.000 euro van OC&W

En in 2007:

  • Kies Beter
    van RTL: 656.000 euro van VWS
  • Babyboom van de NCRV: 355.000 euro van onder meer VWS
  • Hoe? Zo! van Teleac: 350.000 euro van OC&W

De verklaringen in de eerdere lijsten zijn al boeiend, zoals voor de twee ton van Landbouw voor Aperitivo (foto) van RTL: “3x aandacht voor biologische producten in het middagmagazine. Biologisch eten stond centraal.”

Simpelweg verhulde reclamespots met overheidspropaganda.

Reageer op dit artikel:

*

*

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen