Journalistieke jokkebrok 

Perdiep Ramesar

Trouw ontslaat journalist nadat ernstige twijfel was ontstaan over ‘de juistheid en zelfs het bestaan’ van bronnen in artikelen.

Gelezen: Trouw

“Op basis van intern onderzoek, waaronder hoor en wederhoor, is besloten dat de betrokken redacteur afscheid neemt van de krant…Voor Trouw staat de geloofwaardigheid van de krant voorop. Daarin ligt de reden voor dit onafhankelijk onderzoek.”

De externe deskundigen die de bronnenkwestie onderzoeken, zijn hoogleraar journalistiek Jeroen Smit en oud-rechter bij het Europees Hof Egbert Myjer, die ook vicevoorzitter is van de Raad voor de Journalistiek.

Perdiep Ramesar schreef onder meer een geruchtmakend artikel over het bestaan van een ‘shariadriehoek’ in de Haagse Schilderswijk, waar radicale moslims de dienst zouden uitmaken.

Anonieme bronnen vormden de specialiteit van de ontslagen redacteur. Zo voerde hij Nederlandse jihadstrijders, moslims van allerlei pluimage en krakers op.

Met Martijn Roessingh, nu adjunct-hoofdredacteur bij Trouw, schreef Perdiep Ramesar een boek over mensenhandel. “Vrijwel alle namen van slachtoffers in dit boek zijn gefingeerd om hun privacy te beschermen.”

Hij in 2012 genomineerd voor de Loep, prijsje voor onderzoeksjournalistiek. Ramesar ontving de Divali Award 2014 gekregen vanwege zijn werk en inzet als journalist, schrijver en opiniemaker. De prijs wordt ieder jaar uitgereikt aan een persoon of instelling die bijdraagt aan de emancipatie van zuid-Aziaten in Nederland. De prijs werd uitgereikt door het PvdA Tweede Kamerlid Tanja Jadnanansing.

“Jadnanansing prees Ramesar voor zijn deskundigheid en zorgvuldigheid. Ondanks bedreigingen aan zijn adres blijft hij voor dagblad Trouw schrijven over radicalisering. Ook treedt hij bij de landelijke radio en tv op als deskundige over dit onderwerp.”

Hij was een ‘gelauwerd dagbladjournalist’, maar ook gezaghebbend spreker op het gebied van de radicale islam in Nederland. Journalist en opiniemaker zijn functies die op gespannen voet met elkaar kunnen staan.

 

  • Reacties

  • Jean Pierre Guespin | 14/11/14 om 10:08

    Wat de beweegreden voor Ramesars bedrog ook zijn mogen, de krant gaat niet vrijuit. Zijn chef, de hoofdredactie, zijn collega’s hadden veel eerder op de rem moeten trappen vanwege de overdaad aan anonieme bronnen die Ramesar sinds een aantal jaren in zijn stukken opvoert. Blijkbaar stond de nieuwsgaring in dienst van de scoop. En dat is een krant als Trouw onwaardig.

  • vikram o | 02/12/14 om 22:16

    Ramesar stond erom bekend om eea te verzinnen.
    Zo heeft hij eerder ook over etnische ondernemers een hoop leugens verspreid. Leugens in ons perspectief uiteraard maar wel aantoonbare leugens.
    Beter weg dan erbij die ramesar!!

Reageer op dit artikel:

*

*

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen