Antropoloog aan de Vrije Universiteit 

Mart Bax

Meestervervalser in de wetenschap.


Gelezen: Frank van Kolfschooten op zijn blog en in NRC, Volkskrant, VU-bericht

“Afgelopen weekend publiceerde de Volkskrant een uitgebreid artikel waarin onderzoeksresultaten van professor Mart Bax, emeritus hoogleraar VU, in twijfel worden getrokken. Journalist Richard de Boer concludeert dat een deel van de publicaties van Bax niet bestaat.

Dit artikel heeft de aandacht van de ombudsman wetenschappelijke integriteit en de onderzoekscommissie Bax. De VU is een onderzoek gestart naar aanleiding van de constateringen die in oktober 2012 door Frank van Kolfschooten zijn gedaan in zijn boek ‘Ontspoorde wetenschap’. Van Kolfschooten beticht de politiek antropoloog van wetenschapsfraude; het betreft publicaties uit de vorige eeuw.”

Dat liet de Vrije Universiteit weten. Bax, gepensioneerd VU-antropoloog heeft:

* een derde van de 65 wetenschappelijke publicaties die hij opgaf voor de wetenschappelijke jaarverslagen nooit geschreven;

* lezingen opgevoerd als activiteit, terwijl hij ze niet hield;

De duim was wellicht nog dikker, maar reuze knap van Bax dat hij dit bedrog zo geraffineerd uitvoerde dat hij ermee wegkwam. Dit soort wetenschappers zijn de helden van Leugens.nl

Jammer dat er van die lastige journalisten bestaan zoals Frank van Kolfschooten die ontdekte dat Bax’ publicaties over kloosters en rituelen in Brabant en over bedevaartsplaats Medjugorje in Bosnië-Herzegovina sprookjes waren. Van het laatste geval haalde Richard de Boer de nadere feiten uitstekend bijeen.

Patricia Romijn, verpleegkundige en ex-antropoloog schreef in een ingezonden brief in de Volkskrant: “Ik ben in een grijs verleden (1989) onder zijn hoede gepromoveerd in de sociaal-culturele wetenschappen en kan me goed herinneren dat hij groot belang hechtte aan wat hij zijn ‘Theoretische Perspectief noemde. Iets te groot misschien? Mijn moeizame pogen historische feiten met dat perspectief te verbinden, resulteerde in menige migraine-aanval en een proefschrift dat bol stond van zinnen die begonnen met ‘misschien, mogelijkerwijs, het zou kunnen zijn dat’. Want eerlijk is eerlijk, als je iets niet zeker weet, moet je dat wel aangeven.

Misschien moet er eens antropologisch onderzoek gedaan worden naar de concurrentiestrijd tussen antropologen. De vooropgezette conclusie kan luiden, dat die strijd ertoe leidt dat het onder antropologen meer regel dan uitzondering is dat veldwerkgegevens bij elkaar worden verzonnen en fictie in de plaats van feiten wordt gesteld. Ik beloof dat het geen moeite zal kosten de gegevens die deze conclusie staven bij elkaar te liegen.”

Tot overmaat van ramp werd er eerder een verkeerde foto van Bax gebruikt door RTV Noord-Holland en vervolgens in De Telegraaf, zo ontdekte Frank van Kolfschooten

  • Reacties

  • Sonmirega | 23/09/13 om 17:04

    Inmiddels zijn de feiten boven water en neemt ook de V.U Amsterdam afstand van de fabels van Mart Bax. De prangende vraag bij mij blijft…Krijgt Bax nu toch gewoon zijn emeritus pensioen doorbetaald? Elke burger krijgt bij fraude te maken met hoge boetes of de plicht terug te betalen wat ten onrechte werd ontvangen. Nu het over een hoogleraar gaat, hoor je daar weer niemand over. Het zal dus niemand in die kringen afschrikken gewoon te blijven rommelen. Dat noem ik nu nieuws zonder waarde.

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Click to hear an audio file of the anti-spam word

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen