Rabbijn Evers een dierenvriend 

Ritueel slachten

Sneller dood, dus minder pijn, vindt de joodse chef. Hij staat niet alleen.

De Pers
De Pers, vrijdag 25 februari, Volkskrant zaterdag 26 februari

De Partij voor de Dieren dient een wetsvoorstel in om joods en islamitisch ritueel slachten nog louter toe te staan met een verdoving van de dieren vooraf. Er is geen meerderheid van de Tweede Kamer vóór een verbod op onverdoofd slachten, vanwege de godsdienstvrijheid.

Rabbijn Raphael Evers in een gesprek met Jeroen Trommelen van de Volkskrant, met drie bewijzen:

1) “De Amerikaanse onderzoeker Temple Grandin, een van de grootste experts op dit gebied, heeft aangetoond dat de kosjere slacht de beste manier is voor bedwelmen, slachten en ontbloeding van het vlees. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat de bloeddruk in de hersenen binnen twee seconden zodanig is gedaald dat er geen pijnsensatie meer is.”

2) “Een beroemd anesthesioloog die ik om advies heb gevraagd, zegt dat het gevoel van dieren niet wordt uitgeschakeld door het schieten van een pin door het motorisch deel van hun hersenen. Sommige experts zeggen dat het lijden daardoor zelfs erger wordt, omdat het dier zijn pijn niet kan uiten.”

3) “De Leidse hoogleraar Albert Dahan schrijft dat een andere methode van verdoven, elektrocutie, wel verlamt maar niet ongevoelig maakt. De ervaring met mensen in de psychiatrie zijn zeer negatief. Vergassing als methode is helemaal een ramp.”

…nou…

Maar heeft hij ongelijk? Het onderzoek van Landbouwuniversiteit Wageningen ‘Report on restraining and neck cutting or stunning and neck cutting in pink veal calves’

Conclusies:

Door het draaien tijdens de fixatie steeg de hartslag en veranderde de hartvariabiliteit (daling L/R waarde), waardoor het welzijn mogelijk wordt geschaad. Er was geen verschil in rotatie van het dier tot 90o, 120o of 180o.

Bewusteloosheid trad bij de rosé vleeskalveren op na gemiddeld ongeveer 80 s na het toedienen van alleen de halssnede, 4 s na de halssnede door verdoving met het schietmasker voor het toedienen van de halssnede na elektrische bedwelming. De oogreflex bleek een trage klinische indicator voor het bepalen van bewusteloosheid.

Aanbevelingen

Het verdient aanbeveling om fixeren, verdoven en aan snijden op een dragende restrainer met aan het einde een kopfixatietoestel te laten plaats vinden bij runderen om de stress tijdens het draaien te voorkomen.

Uit de literatuur en het huidige onderzoek blijkt dat bewustzijn bij runderen na alleen een halssnede gemiddeld ongeveer 1,5 minuut aanhoudt en kan oplopen tot 4 minuten. Gedurende deze periode kan het dier mogelijk pijn ervaren Er wordt aanbevolen mechanisch of elektrisch te bedwelmen voor of direct na de halssnede.”

Wetenschap of mening?

Marcel Hulspas in De Pers over Evers: “We kunnen de komende maanden waarschijnlijk nog meer opmerkelijk wetenschappelijk nieuws van deze man verwachten, zoals dat het goed is baby’s te besnijden, dat matzes en bagels het perfecte voedsel zijn en dat de zevenarmige kandelaar de perfecte verlichting is voor uw huiskamer. Maar stel dat het niét zo is? Stel dat achtarmige kandelaars toch meer licht blijken te geven? Of dat verdoven beter is?

Onderzoekers in Nijmegen doen al geruime tijd onderzoek naar de hersenactiviteit van onthoofde ratten, om te kijken wat voor proefdieren de beste manier van sterven is. Zij zien dat afgesneden breintjes nog vijftig seconden een beetje ”˜leven’ en dan na een uitbarsting (in hun EEG) van 20 seconden, definitief de geest te geven. Sterven kost een minuut, meneer de rabbijn.”

Maar Malou van Hintum in de Volkskrant over diezelfde universiteit:

“Dat er mensen zijn die met één haal van een vlijmscherp mes een dier kunnen doden, waarbij de vier halsslagaders, het strottenhoofd en de luchtpijp worden doorgesneden, daar wordt dan wel luidruchtig over gemekkerd. Tot in de Tweede Kamer aan toe.

Op de een of andere manier lijken alle critici van deze methode ervan overtuigd dat die veel en veel erger is dan de bedwelmingsmethoden – gasbedwelming, elektrocutie en het schieten van een pin in de hersenen – die ”˜gewone’ slachthuizen gebruiken. Hoe ze dat zo zeker weten, is een raadsel.

Onderzoekers (Radboud Universiteit Nijmegen) die studie doen naar het zo snel en pijnloos mogelijk doden van dieren, verwachten juist dat halal slachten ethisch minstens zo acceptabel is, omdat het een snelle en efficií«nte methode lijkt.
De slachter moet dan wel kundig en ervaren zijn. Maar ja, dat geldt natuurlijk altijd; knoeiers willen we nergens aan het werk, en zeker niet in kwesties van leven en dood.”

De Duitse varkensprofessor en kosjer/halal slachten

Op islam-fora (en ook op Fok) wordt veelvuldig geciteerd uit Duits onderzoek van de professoren Schultz en Hazim van de Hannover Universití¤t waaruit zou blijken dat halal slachten de meest diervriendelijke methode is.

Wilhelm Schulze was een vermaard professor die zo veel van varkens wist dat hij ‘Schweine-Schulze’ werd genoemd. Maar voor het slachtonderzoek week hij uit naar schapen en kalveren (wellicht om zijn geliefde varkens geen pijn te doen ;-) Het dateert van zo’n 35 jaar geleden, maar de conclusie luidde inderdaad dat de ‘westerse’ slachtmethode niet absoluut beter is. Maar ze vonden wel dat er meer onderzoek in de praktijk nodig zou zijn, ook bij andere beesten.

Los daarvan, het religieuze principe: Trommelen in de Volkskrant: “Niet om te beledigen, maar spijswetten hebben iets willekeurigs. Wel of geen varkensvlees, geschubde dieren of vis op vrijdag.”

Rabbijn Evers: “Wij schepsels kijken van de buitenkant tegen de schepping aan, niet wetend wat de scheppingsingredií«nten zijn. Het is onvoorstelbaar dat God ons slechte voorschriften zou geven. Als hij ons verbiedt varkensvlees te eten, betekent dit dat het in lichamelijke of spirituele zin niet goed voor ons is.”

  • Reacties

  • Niquote | 27/02/11 om 13:40

    Tja, wat is het toch mooi dat een opperwezen weet wat wel en niet goed voor ons en dier is. Daarmee kun je zoveel kanten op, behalve je eigen humanistische, want stel je voor de je verantwoordelijk zou zijn voor eigen doen en laten. De rode draad in religie. Zelfs de tien geboden zijn ter hand gesteld door een god, alsof mensen niet zelf het verschil tussen goed en kwaad zouden kunnen onderscheiden. Omdat ze dat juist wel zo goed kunnen is er altijd wel weer een of andere religie nodig om het kwaad te rechtvaardigen. Want zalig zijn de armen van geest. Zalig om te manipuleren ja.

  • Kloof | 27/02/11 om 13:47

    Jeremy Bentham

    “De vraag is niet: Kunnen zij redeneren? Ook niet: Kunnen zij praten? Maar: Kunnen zij lijden?”

    (1781) The principles of Morals and Legislation.

  • vanhetgoor | 03/03/11 om 15:27

    In principe zijn er in de joodse spijswetten zaken opgenomen die moeten voorkomen dat mensen die de joodse spijswetten willen volgens onwetend harteloos zijn. Daarom mag bijvoorbeeld geen vlees en melk naast elkaar worden gebruikt.

    Echter men is voorbij gegaan aan het feit dat de slacht pijn veroorzaakt en dieren ook gevoel hebben, dieren kennen ook verdriet en gemis van een ander dier.

    Het blijft daarom een heleboel gepraat in de lucht zonder doel om te blijven vasthouden aan het slachten van dieren als toegestaan door de joodse spijswetten omdat het in de grond van de gedachte in conflict is met het niet mogen laten lijden van het dier.

    Een mens dat kan blijven leven ten kosten van het leven van een dier maakt nog steeds misbruik van een andere levend wezen, en er blijft nog steeds sprake van lijden van dat dier. Maakt niet uit hoe pijnloos en snel de dood van dat dier is.

    Ik weet niet in hoeverre het leven ten koste van een andere levend wezen te rijmen is met de basis-principes van het jodendom.

  • William | 11/03/11 om 23:33

    Het is gewoon heel simpel. Als zou blijken uit wetenschappelijk onderzoek dat er een betere manier is om te slachten dan ritueel slachten en dat op die betere manier een dier minder lijdt dan worden Joden en Moslims gekrengd in hun geloof. Het onderzoek zou namelijk stellen dat hun god fout was in het opstellen van de regels of het interpreteren van pijn en lijden. Dat is natuurlijk een streep door de rekening en misschien gaan mensen wel twijfelen aan hun geloof.
    Het is net zo’n onderzoek als Galileo ooit presenteerde dat niet de aarde, maar de zon het middelpunt van het zonnestelsel is. Dat ondermijnde de kerk en dus moest hij zwijgen.
    Dus de reactie van de rabbijn is heel begrijpelijk, maar waarschijnlijk niet lang vol te houden als meer onderzoek het huidige resultaat onderbouwd.

  • Moslimvervolging | 21/06/11 om 10:29

    Als een onderzoek niet goed wordt uitgevoerd of niet relevant is, hoe kunnen er dan ooit juiste conclusies uit worden getrokken? Een theorie of mening is geen bewijs, alleen objectieve waarheid telt. Dit is gewoon het zoveelste voorbeeld van moslimvervolging. Waarom wordt hier niets aan gedaan: http://www.youtube.com/watch?v=i8Gpr3nLEPo of hier: http://www.youtube.com/watch?v=d5vPub2lDtc ???

  • Niquote | 22/06/11 om 22:49

    Bijzonder hilarisch; “een theorie of mening is geen bewijs, alleen objectieve waarheid telt.” Gaarne in dat geval het onmiddellijke bewijs van het bestaan van een god en zijn eis tot ritueel slachten. Bij voorbaat dank.

  • ooievaar | 29/06/11 om 10:59

    Fantasie van de mens slaat weer op hol. Als God werkelijk blij zou zijn met al die offers van die dieren, waarom is er dan zoveel oorlog, armoede, leed in de islamitische en joodse landen. Moet god niet blij zijn met al die offers en de mensen in ruil daarvoor gelukkig maken??? Nee, de mens gelooft in iets wat hem zogenaamd het recht geeft te spelen met het leven van een ander wezen. In sommige geloven vraagt god offers van mensen. Moeten wij daar ook in meegaan? Ongelooflijk dat een land als Nederland, waar wetenschap zo hoog staat, meegaat in dit soort sprookjes. Dat hier nog serieus over gedebatteerd wordt!

  • onrein | 29/06/11 om 12:40

    “Maar voor het slachtonderzoek week hij uit naar schapen en kalveren (wellicht om zijn geliefde varkens geen pijn te doen ;-)”

    Natuurlijk wijkt hij uit naar schapen en kalveren, want joden en moslims slachten geen varkens! Die vinden ze onrein.
    Dus wil je vergelijkend onderzoek doen, dan vallen de varkens af…

  • MM | 19/11/11 om 23:21

    Ik als moslim wil hierop reageren. Dit ritueel slachten zou betrekking moeten hebben op de Slachtfeest. Want moslims horen vegetarisch te zijn. In geval van Noodzaak, zoals hongersnood,oorlog mag je een dier doden op de beschreven ritueel. En er zijn jammer genoeg veel scheinheilige moslims en joden die alsof doen dat ze een echte Moslim of Jood zijn..Allah zegt dat je een mens,ongeacht kleur,ras,achtergrond,religie MOET respecteren..en dat geld ook voor de dieren..je mag een dier absoluut niet doden voor je gelukzaligheid..Zo dit wilde ik ff bij voegen.

Reageer op dit artikel:

*

*

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen