'Wetenschappelijke methode' om te matchen 

Parship

Waar blijft het bewijs?

In 2009 al schreef Roos Vonk over de onzin van profilering met online dating. Ze kwam dat ook vertellen in Tros Radar.

Hoogleraar Roos Vonk nam enkele malen de pretenties van datingsites op de korrel. Met name Parship dat pretendeert een wetenschappelijke methode te hanteren voor opbouw van profielen en het koppelen van daar, kreeg van Vonk het etiket ‘flauwekul’ mee. Je kunt op papier niet nagaan of een partner eventueel past. “Je zou mensen nog beter op hun schoenmaat kunnen matchen.

Parship beweert: “Het kernprincipe van PARSHIP is een wetenschappelijke procedure waarmee facetten van uw persoonlijkheid worden bekeken die belangrijk zijn voor een harmonische relatie…

PARSHIP heeft het voortouw genomen op het gebied van wetenschappelijk relatieonderzoek. De bekende en erkende psycholoog professor dr. Hugo Schmale doet al sinds de jaren 60 onderzoek op dit terrein. Zijn ervaring en wat hij heeft weten te bereiken, liggen ten grondslag aan de PARSHIP-test en het grote succes van PARSHIP.”

Hugo Schmale (foto) is emeritus hoogleraar psychologie aan de Universiteit van Hamburg. Hij krijgt er met Parschip van langs op websites als Onlinedatingsoundbarrier en Datingwebsites.nl.

De eerdere kritiek van Roos kreeg een staartje, vertelt ze in haar column van afgelopen week in Intermediair:

“Nadat ik dit uitlegde in het programma Radar werd ik benaderd door mensen van Parship in Duitsland die mij wilden overtuigen dat hun methode toch echt superwetenschappelijk was.

Ik stelde voor dat ze mij dan eerst eens een wetenschappelijk verslag stuurden over hun onderzoek, om de matching-procedure te kunnen beoordelen. Maar zelfs nadat ik aanbood om een geheimhoudingsverklaring te tekenen, wilden ze hun geheime technieken toch echt niet aan mij prijsgeven.

Vooralsnog hou ik het erop dat het vooral slimme marketingtechnieken zijn.”

  • Reacties

  • Buufje | 02/08/12 om 12:58

    Op 4 juli jl besloot de Reclame Code Commissie dat Parship misleidende en oneerlijke reclame maakt door het claimen van een ‘wetenschappelijke basis’ die men niet kan aantonen.

    Parship trekt zich echter heel weinig aan van dit oordeel. Zou de site die zich richt op hoogopgeleide singles haar (potentiële) leden soms stiekem voor dom aanzien?

    http://www.buufje.nl/2012/07/beslissing-reclame-code-commissie-claim.html

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Click to hear an audio file of the anti-spam word

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen