Koninklijk Huis laat woede uiten via Twitter 

RVD versus de Volkskrant

Twee van de grootste klanten op Leugens.nl vliegen elkaar in de haren.

Gelezen: ANP/De Pers,

Het koninklijk Huis laat de RVD twitteren via KHtweets. Op 8 november 2010: “Zal de Volkskrant een keer ophouden met publiceren onjuiste info? Niet Prins maar Koningin vraagt vergunningen aan.” Met een verwijzing naar een correctie op een detail van een onthulling, niet de hoofdmoot.

Bij het artikel Asbest hindert sloop boerderijen De Horsten schreef de hoofdredactie van de krant: “Per Twitter uitte het Koninklijk Huis maandag een onjuiste beschuldiging aan het adres van de Volkskrant (zie onderaan het verhaal). Onze verhalen over landgoed De Horsten kloppen namelijk. Wij hebben niet beweerd dat prins Willem-Alexander de officií«le aanvrager is van een sloopvergunning voor enkele boerderijen.

We schreven wel dat de prins met de burgemeester van Wassenaar uitgebreid heeft gesproken over de sloopplannen. De Rijksvoorlichtingsdienst, auteur van de tweet, erkent dat dit waar is. Als wij onder een foto schrijven dat de prins de sloop van de boerderijen wil, twittert de RVD dat wij ‘onjuiste info’ publiceren. Zo trekt de RVD onze geloofwaardigheid in twijfel, terwijl de feiten kloppen.”

Helder, Volkskrant-RVD 1-0 in deze voor Leugens.nl belangrijke confrontatie om de toppositie op deze website.

PvdA-kamerlid Pierre Heijnen wil het volgende weten van premier Rutter: “Vindt de premier dit normaal?…Het was een weinig fatsoenlijke tweet. Is de minister-president van plan dit verder toe te staan?”

De werkwijze van de RVD draagt volgens de PvdA niet bij aan “het gezag van de Rijksvoorlichtingsdienst en van het Koninklijk Huis”. De partij wil dat Rutte de voorlichtingsdienst opdraagt op te houden met “deze manier van communiceren”.

De minister-president antwoordde in de Kamer de RVD niet aan te pakken: “De Rijksvoorlichtingsdienst voert ook het woord namens het koningshuis inzake privéaangelegenheden. Dat valt niet onder mijn verantwoordelijkheid.”

In september 2010 plaatste de RVD op de site van het Koninklijk Huis een kopie van een conceptartikel van de Volkskrant, met tientallen op- en aanmerkingen.

Helaas staat er in dit artikel veel onjuiste informatie.  Hier kunt u de reactie van de RVD lezen die is gegeven voor publicatie aan de Volkskrant.    

Naast deze reactie heeft de RVD in algemene zin aan de Volkskrant laten weten dat er geen sprake is van ‘vastgoedplannen’ maar van ‘beheerplannen’ ten behoeve van het landgoed. Er wordt naar gestreefd om de Horsten duurzaam als eenheid te laten bestaan als uniek landgoed,  samen met de andere landgoederen in Horst en Voorde. Dáárvoor  is een financieel gezondere exploitatie noodzakelijk.  

  • Reacties

  • Andre | 28/11/10 om 21:36

    We moeten er maar rekening mee houden dat alle informatie die komt van de RVD, misschien 20% waarheid bevat. Voor de rest worden we gewoon voor de gek gehouden, zoals altijd al gebeurt.
    http://hagepreken.blogspot.com/
    Op bovenstaande link is te lezen hoe we van de monarchie af kunnen. Dat wordt de hoogste tijd. We zijn die familie allang spuugzat, met hun gedraai en gelieg.

Reageer op dit artikel:

*

*

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen