Lezer heeft het nakijken: 

Telecomblad Connexie

Boordevol met adverteerders die redactiekolommen vullen wordt het blad aan de man gebracht.

Journalisten discussií«ren over de mogelijkheden van commercialisering van hun werk, iets dat ondertussen al lang en breed begonnen is.

Sommige bladen lusten er wel pap van. Neem het ‘Grootste telecomblad van Nederland’, Connexie: nog niet zo lang geleden bood deze titel een aardige inkijk in de markt voor mobiele telefonie.

Maar er is een andere weg ingeslagen: nauwelijks meer analyse en enig kritisch vermogen. Het jongste nummer is een special met ’15 jaar gsm in Nederland’. Leuk onderwerp, maar centraal staat een feestje met de aanbieders van mobiele telefonie en telefoons annex adverteerders van het blad.

Vervolgens krijgen die tientallen pagina’s de gelegenheid om hun eigen verhaaltjes te produceren. En ze doen allemaal mee: van de grote KPN-baas Ad Scheepbouwer die zich in zijn hemd laat zetten onder de zouteloze kop ‘KPN is geen traditioneel telefoniebedrijf meer’ tot en met ‘LG: designpionier in mobiele telefonie’.

We vroegen de man die zich hoofdredacteur noemt, ‘HP van Tilburg’ ofwel Hans-Peter van Tilburg (foto), of het niet netjes is erbij te vermelden dat het in feite om advertenties gaat. Geen antwoord.

Maar misschien is dat ook niet noodzakelijk: zo veel zelfbevlekking dat de lezer geen duiding nodig heeft en het vodje tussen twee vingers direct naar de papierbak kan verwijzen.

En voor wie z’n kinderen in telecom wil laten bekwamen op ‘Universiteit’ Nyenrode: daar komen we de hoofdredacteur en zijn adverteerders tegen.

Reageer op dit artikel:

*

*

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen