Maar het moet amusement zijn, geen nieuws 

Sluikreclame in SBS Shownieuws is gewoon

Suggestie Kelder en Volkskrant over verbod is onjuist

Gelezen: Jort Kelder.

Onderwerp: Shownieuws
Van: Jurger Carper [bij SBS.nl]
Datum: Vr, 11 januari, 2008 10:08
Aan: X@SmartAmsterdam.nl

“Wij van Shownieuws gaan aanstaande dinsdag een item brengen over de uitreiking van jullie nieuwe Smarts aan Bn’ers voor zes goede doelen

Wij contacten altijd een bedrijf of dat zij dit commercieel willen/kunnen maken.

Aangezien het nu nog redactioneel is, wordt de naam van de Smart niet genoemd en niet getoond.

Mocht dit een wens zijn vanuit Smart dat dit wel wordt genoemd en getoond dan kan dat. De bijdrage voor het commercieel maken van dit item: í¢ 12.500,-.’

Volkskrant vandaag: “Zo blijken de items van Shownieuws te koop te zijn. Dat ondervond het automerk Smart, dat onlangs zes BN’ers een milieuvriendelijk model aanbood. Het zaakje wordt onthuld op de site van tv-maker en oud-Quote-hoofdredacteur Jort Kelder”¦

Hij vraagt zich licht verbijsterd af of dit zomaar kan; voor Kelders eigen Bij ons in de PC bij de (publieke) KRO moest veel materiaal de prullenbak in, omdat er geen logo’s te zien mochten zijn.”

Smart ging niet in op het aanbod, maar Shownieuws zond het onderdeel wel uit. Dan zegt de Volkskrant:

“SBS wil de zaak eerst uitzoeken voordat er commentaar gegeven wordt. Het Commissariaat voor de Media is al wat verder. De toezichthouder laat weten dat sluikreclame ook voor commercií«len verboden is, en dat het geval bekeken zal worden.”

Geen sluikreclame (‘product placement’) bij de commercií«len? Als dat waar zou zijn, dan zouden de commercií«le omroepen niet meer bestaan.

Erik Dekker, woordvoerder van SBS6, tegen Leugens.nl: “Ik begrijp de commotie niet. Shownieuws is voor ons een amusementsprogramma. Daar kunnen we gewoon reclame in maken, met logo’s en op de aftiteling.”

Volgens Dekker komen er wekelijks een aantal keren in Shownieuws tegen betaling merken in beeld en/of op de aftiteling. Daar werft SBS ook actief voor. “Voor een nieuwsprogramma als Hart van Nederland doen we dat niet. Maar ook bij Shownieuws bepaalt de redactie de keuze van de onderwerpen en niet de commercie.”

Weet hij zeker dat de commercie geen onderwerpen aanreikt voor Shownieuws? “Ze kunnen best eens suggestie doen, maar de eindredacteur van Shownieuws bepaalt met de redactie wat de nieuwswaarde van zo’n onderwerp is en wat er wel en niet op de buis komt.”

Is de bewering van de Volkskrant dan onjuist en is de verbijstering (PVV-jargon) van Jort Kelder onterecht? We vragen het aan het Commissariaat voor de Media. Antwoord: “Mag niet, die sluikreclame.” Volgens SBS mag het wel.

We slaan zelf de Mediawet erop na, gedetailleerde regels. Het uitgebreide Artikel 71 over commercií«le omroepen. Onderdeel k, sponsoring:

1. De programmaonderdelen van een commercií«le omroepinstelling worden uitsluitend gesponsord, indien die instelling een programmastatuut heeft om de redactionele onafhankelijkheid ten opzichte van de sponsors te waarborgen”¦

3. In een gesponsord programmaonderdeel mogen producten of diensten van een sponsor worden getoond zonder aan te sporen tot kopen”¦.

5. Nieuws, actualiteiten of politieke informatie mag niet worden gesponsord.

Hoe mal de wet: dus je mag wel een glimmende Smart in beeld brengen met het logo, daar leuk over doen, maar niet aanprijzen. En in beeld brengen is toegestaan, maar niet voor nieuwsprogramma’s. Het SBS-programma heet ‘Shownieuws’. Dat is ‘nieuws’. Maar volgens SBS is het amusement. Wie bepaalt de grens tegenwoordig, nietwaar?

We bellen weer met het Commissariaat in Hilversum met de mededeling dat er iets onjuist is in het eerdere antwoord. Dat haalt de juristen erbij. Want het is ingewikkeld”¦Dit antwoord:

“SBS heeft het waarschijnlijk over zogeheten product placement en dat is inderdaad toegestaan bij amusementsprogramma’s. Als een dergelijk programma is gesponsord mogen producten van de sponsor in het programma worden getoond onder voorwaarde dat dat op een neutrale en niet wervende manier gebeurt.”

Dat is te lezen in een aanvulling op de wet, de Beleidsregels Sponsoring Commercií«le Omroep (BSCO)

Conclusie: SBS heeft gelijk, Kelder en de Volkskrant niet en aanvankelijk ook het Commissariaat zelf niet. Leugens.nl bezorgt een waarheid. Zoals het hoort”¦

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Click to hear an audio file of the anti-spam word

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen