En haar Nationale Academie voor Media en Maatschappij
Liesbeth Hop
‘Onderzoek’ met superlatieven als marketing.
Gelezen: Volkskrant factcheck
‘Bijna 40 procent van jongeren heeft last van fanatiek smartphonegebruik ouders’, kopte Nu.nl en ‘Jongeren hebben last van smartphonegebruik ouders’, aldus Het Parool.
Ze baseren zich op een onderzoek van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij van Liesbeth Hop. De resultaten worden door de Nationale Academie in de kop boven het persbericht als volgt samengevat: ‘Jongeren gaan gebukt onder smartphonegedrag ouders’ en ‘fanatieke smartphone-ouders ontwrichten gezinsleven.’
Dat blijkt niet uit het ‘onderzoek’, stelt de Volkskrant vast, en is dus een leugen. ‘Dat zijn vergaande claims die het in de media wel lekker doen, maar die niet door het onderzoek worden geschraagd’, aldus Linda Duits, docent mediawetenschappen aan de Universiteit Utrecht.
De krant stelt echter ook in de factcheck: ‘Met de steekproef en de enquête is niets mis.’ Echter, dat heeft de krant niet kunnen vaststellen, want kreeg het niet ter inzage toen ze daarom vroeg: ‘Aan de verzoeken van de Volkskrant aan Liesbeth Hop, directeur van de Nationale Academie, om die gegevens te mogen zien, werd geen gehoor gegeven.’
Het ‘onderzoek’ zou bestaan uit een enquête onder bijna 2000 jongeren van 13 tot en met 18 jaar oud en ruim 600 ouders van kinderen in die leeftijd. Daarnaast is er met ‘focusgroepen’ gepraat van in totaal 20 jongeren en 12 ouders.
De zogenaamde ‘academie’ is een bureautje dat cursussen slijt. Je kunt advertentieruimte kopen, maar met ‘onderzoeken’ haal je eenvoudiger media die kritiekloos oncontroleerbare enquêtes serieus nemen.
Peter Olsthoorn | 02-06-17 07:13
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.
Omgangsvormen