Calvinistische huichelarij
Bert Wagendorp en de Volkskrant
Voelen ‘zich een beetje ongemakkelijk’ bij schaamteloze publiciteit voor een nieuw boek in de redactiekolommen en met een commerciële bijlage. Zorgvuldig geregisseerd drie keer op de wagen door het dorp gereden.
Gelezen: Volkskrant redactieblog, bijlage en interview
Bert Wagendorp heeft een nieuwe roman geschreven. Hij is ook columnist bij de Volkskrant. Reden voor:
Een vraaggesprek met Wagendorp in de Volkskrant van 11 februari 2017
Een commerciële bijlage bij de Volkskrant van 16 februari 2017 met een advertentie van de Volkskrant Webshop
Een recensie in de Volkskrant van 18 februari 2017
De bijlage telde acht pagina’s, alsof we met een groot schrijver en een magistrale roman van doen hebben. Dat is het niet. Het is een ‘DWDD’tje’, een commerciële opzet met redactionele ondersteuning om een naam uit te buiten zonder enige inhoudelijke reden. Als je dat niet apprecieert, ben je zuur. Maar het is gewoon ‘branded content’.
In zijn blogpost hierover schrijft hoofdredacteur Philippe Remarque dat hij nog een column van Wagendorp uit de commerciële bijlage van uitgeverij AtlasContact heeft moeten halen. En spreekt van een ‘spiegelpaleis’:
‘Maar het bizarre was hier dat onze columnist centraal stond, die ook nog eens voorpubliceerde over een columnist op een krant, gegoten in de vorm van een krant. Een soort Droste-effect dus, een spel met Berts spiegelpaleis. En dan zat er nog een advertentie van de Volkskrant-webshop in.’
Maar dat hij en Wagendorp zich ‘er ook ongemakkelijk bij voelden’. Dank je de koekoek, alsof het hem is overkomen. Deel 3, de recensie van Thomas van den Bergh (HP de Tijd) geeft lucht: hij vindt Masser Brock bepaald geen magistrale roman.
Peter Olsthoorn | 20-02-17 08:06
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.
Omgangsvormen