Media anno 2016
Liever geloven dan weten
Leve de verwarring.
Gelezen: Peter Lievense (foto), hoofdredacteur iBestuur
In zijn nieuwsbrief van 16 juni 2016 staat het volgende commentaar:
“Wie, wat, waar, wanneer, waarom. En dan naar eer en geweten een stukje tikken. Journalistiek was eenvoudig vroeger. Het FD meldt dat volgens een EZ-rapport aan de Kamer de vermindering van de regeldruk voor burgers, bedrijven en professionals voorspoedig verloopt.
Pardon? Politie, onderwijs, zorg: de publieke sector is nagenoeg verlamd door bureaucratie. Jeugdzorginstellingen ruilen professionals in voor administratieve krachten om de decentrale papierwinkel te lijf te gaan. Zzp’ers en hun opdrachtgevers hebben nachtmerries van de modelcontracten die de Belastingdienst heeft bedacht. Controleert iemand dat soort persberichten eigenlijk nog wel bij de krant? ‘De media’ worden toch al nauwelijks meer geloofd.
Daar maken ze bij Denk ook handig gebruik van; daar denken ze vooruit! De dag voordat NRC bericht over vermeende omkoping en vriendjespolitiek door een van de kopstukken in zijn vorige leven als PvdA-fractievoorzitter in Roermond, wordt de hele Denk-tank voor de camera gehesen om in een YouTube-clip de media te demoniseren.
Terwijl die berichtgeving in NRC nu eens níet over discriminatie ging, want vriendjespolitiek en omkoping maken deel uit van de Limburgse folklore. Denk adviseert om alleen nog maar op de sociale media te vertrouwen.
Volgens onderzoek van Reuters zijn Facebook, WhatsApp, YouTube en Twitter – in die volgorde – inmiddels de belangrijkste primaire nieuwsbronnen voor de helft van de bevolking. Geen journalist en zijn vijf w’s, maar een algoritme dat het nieuws presenteert precies zoals jij het als lezer hebben wil. Heb je in ieder geval altijd gelijk.’
Peter Olsthoorn | 17-06-16 09:18
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.
Omgangsvormen