Wat maakt het uit, sportjournalistiek of of nep-sportjournalistiek
Martin van Zaanen
Bouwde bloeiend bedrijf uit interviewhandel met beroemde sporters, al dan niet gefingeerd. Nou en?
Gelezen: Volkskrant 2 januari 2016, nieuws en achtergrond
Sportverslaggevers publiceerden jarenlang onder fictieve namen. Een Deens krant kwam ermee op de proppen en Volkskrant-mediajournalsit Menno van Dongen zocht het verder goed uit.
Kevin McCarthy, Francesco Pierini en Oscar Rodriguez zijn gefingeerde namen van sportjournalisten. Hun verhalen met voetbalsterren als Lionel Messie zijn wellicht ook uit de mouw geschuwd.
Het maakt niet uit want sportjournalistiek is toch een allegaartje van het slecht uitoefenen van hobby’s, uitzonderingen van een handvol goede sportjournalisten daargelaten.
Bovendien, het dondert niet voor het publiek. Voetbal is amusement en voetbaljournalistiek ook. Het volk krijgt ook de journalistiek die het verdient
Ook Nederlandse bladen hebben jarenlang journalistieke sportverhalen gepubliceerd van fictieve auteurs. Veronica Magazine, 90 Minutes en 1900 Magazine publiceerden voetbalinterviews van niet-bestaande verslaggevers, zelfs de Belgische krant De Morgen.
De verhalen in onder meer Veronica Magazine, gepubliceerd tussen 2009 en 2014, zijn verkocht door het voormalige Haagse sportpersbureau Hakkie-Tikkie Media van Van Zaanen, een ‘wereldwijd actief eenmansbedrijf.
Ondermeer Rens Muller, ex-hoofdredactielid van Veronica Magazine, betuigt onschuld en iets van spijt. Berouw komt na de zonde, het blaadje moest lekker gevuld.
Nog een mijnheer, Ronald Mooiman, alias Jimmy Grondstra: “Achteraf is het onhandig dat we een pseudoniem hebben gebruikt in Den Haag. In principe zit je toch te liegen als je dat doet, maar ik heb het steeds verteld aan mensen die ik interviewde.”
Volgende stap: de inhoud van de sportboeken van de heer van Zaanen gaan controleren
Peter Olsthoorn | 03-01-16 08:30
Reacties
toto | 04/01/16 om 09:37
Leugens verkoopt beter dan waarheid.