Plofkipnuggets 

McDonald’s Liegebeest van 2013

Wakker Dier vindt dat je moet weten dat je smult van plofkip.

Gezien: Vara’s Kassa

Wakker Dier krijgt weer ruim aandacht voor de volgens haar misleidende reclames en verpakkingen waarbij dieren betrokken zijn. De winnaar van de Liegebeest Verkiezing werd in Kassa bekend gemaakt.

Dit zijn de vier genomineerde producten voor 2013:

FrieslandCampina melk
Dit is het zuivelsprookje van FrieslandCampina. Nog lang niet alle koeien van FrieslandCampina komen buiten, dus dit melksprookje gaat niet altijd op.

Paling
Volgens het Duurzaam Paling Fonds draagt de aankoop van hun palingfilet bij aan duurzaam palingbeheer. Ondanks Dupan blijft paling een bedreigde diersoort en hoort hij dus niet op je bord te liggen.

McNuggets van McDonald’s
McDonald’s is tegenwoordig ‘eerlijk’. Dat de kipnuggets (en alle andere producten met kip) van plofkip zijn, vermeldt McDonald’s niet.

Arla Natura kaas
Kaas van Arla Natura is 100% natuurlijk en  wordt gemaakt van melk uit Denemarken. Alleen komt daar 70% van de koeien nooit buiten. Niet erg ‘natuurlijk’.
Winnaar
Fastfoodgigant McDonald’s is verkozen tot Liegebeest van 2013. FrieslandCampina eindigt op twee, het Duurzame Paling Fonds op drie en Arla Natura sluit de hekken als vierde. Deze jaarlijkse prijs van stichting Wakker Dier voor de meest misleidende reclame werd zaterdag in de studio uitgereikt.

De reactie van McDonald’s verdienst een fraaie plek op Leugens.nl:
“Wij zijn het niet eens met het eenzijdige beeld dat Wakker Dier over ons schetst. McDonald’s gaat uiterst zorgvuldig om met de hele kipproductieketen. Wij vertellen helder dat wij gebruik maken van kippenvlees van vaste en gecertificeerde leveranciers.

Daarbij houden we de balans van dierenwelzijn, milieu en betaalbaarheid continu in de gaten. Dierenwelzijn heeft prioriteit in het gehele proces. Leveranciers moeten dan ook voldoen aan strenge eisen op het gebied van dierenwelzijn. Tot slot vindt er controle plaats in elke fase van de kipproductieketen.

Debbie de Wagenaar, directeur Communicatie van McDonald’s: “Wij hebben een andere mening over de kipproductieketen en de zorgvuldige balans die wij daarbij hanteren wat betreft dierenwelzijn, milieu en betaalbaarheid. Als dit de ‘Niet-Met-Ons-Eens-Prijs’ zou zijn, dan konden wij deze verkiezing beter plaatsen.”

Ook de melkboeren en de palingvissers zijn het niet eens met de nominatie.

  • Reacties

  • Qvic | 05/10/13 om 23:46

    De kip wordt in zijn geheel vermalen en tot vlezige brij. Dit is met kop, alle botten en zelfs de poten. Deze brij wordt met geur/kleur en smaakstoffen e.d. gepureerd tot kipsuggets.

    Dat wordt met dierenwelzijn bedoeld bij Mc Donalds.

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen