Fabrikanten sluw
‘Uitkomsten autotesten hartstikke vals’
U haalde die mooie uitkomsten nooit, nu weten we de redenen.
Gelezen: BBC, Transport & Environment rapport
In Duitsland had de ICCT als aangetoond dat de resultaten uit autotesten flink verschilden van werkelijk brandstofverbruik, het laatste nog 23 procent.
Het verschil tussen test en realiteit neemt toe. In 2001 was het nog 7 procent, dus nu ruim drie keer zo veel. Als de test wel zou kloppen zouden automobilisten gemiddeld 2.000 euro per jaar aan minder aan benzine nodig hebben. Ook staan nu de fiscale voordelen voor ‘zuinige auto’s’ ter discussie, wellicht de reden voor groter wordende verschillen.
Nu is er een officieel rapport dat de details uiteenzet van de rijk gevulde trukendoos van autofabrikanten om de testresultaten van brandstofgebruik te manipuleren:
* er wordt op totaal egale wegen gereden
* afplakken van naden en spleten
* gebruik van spiegelgladde banden,
* extra hard opgepompte banden;
* installatie wiellagers met lage rolweerstand;
* opwarming vooraf van de testauto
* de spiegels gaan van de testwagen
* de dynamo wordt losgekoppeld
* extra uitlijning van de wielen.
Vraag is natuurlijk hoe de journalsiten van autobladen en – programma’s op tv dan testen.
Peter Olsthoorn | 15-03-13 11:30
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.
Omgangsvormen