Kruisbestuiving
Journalist-winkelier
‘Goede smaak’ van de recensent helpt NRC en Volkskrant de winter door.
Gelezen: Ombudsman Sjoerd de Jong van NRC, 3 december 2011
Kranten en weekbladen weten steeds beter de marketing van producten te koppelen aan het werk van de recensenten. Die geven graag nog eens de rijtjes van beste boeken, cd’s en dvd’s waar de winkel op inspeelt met een assortiment. Ook hand- en spandiensten bij ‘speciale verzamelingen’ of reizen etc. komen dan goed uit. Niks op tegen toch, ieder doet zijn werk?
Los van de commercie was er al discussie of slechte recensies van boeken, cd’s wel moet publiceren. Immers, wat heb je er als lezer aan? Die wil weten wat goed is, want wat slecht is schaft zij toch niet aan. Maar goed, nu is de goede recensie, en zeker indien die uitmondt in een top-zoveel notering commercieel het nodige waard.
Kranten schrijven meer en meer voor ‘consumenten’, het AD over haring en NRC heeft NRC Lux. Redactie en commercie moeten gescheiden blijven, en dat valt niet mee. Hoe meer ze tegen elkaar aan schuren, des te groter de kans op lekjes in die zogenaamde ‘Chinese muur’. Wat dat betreft zijn het net banken waar beleggers en analisten gescheiden (zouden) werken.
Bij NRC scheen het even fout te gaan, met violiste Janine Jansen die de afgelopen jaren toch al commercieel uitgemolken werd omdat ze behalve goed viool spelen ook een mooi koppie heeft en goed spreekt. De tijd dat het om alleen de inhoud ging, is van de voorbije eeuw.
Bij NRC verscheen op een vrijdag een ‘Special Cultuurcadeaus’, met een selectie van boeken, dvd’s en cd’s van de Cultuur- en de Boekenredactie, met verwijzing naar de winkelbijlage een dag later. In deze folder stonden redacteuren om boeken en cd’s aan te prijzen.
De Ombudsman meent: “Ooit was zulke kruisbestuiving tussen redactie en marketing taboe: journalisten moesten ver weg blijven van de commercie. En jawel, dat is nog steeds een goed uitgangspunt – daarom had de krant ook twee cadeaubijlagen en niet één.”
Eerder ging het even fout: in NRC van 20 oktober stond een groot interview met J. Jansen én een paginagrote advertentie voor een cd-box met de muziekkeuze van J. Jansen, exclusief bij de NRC webwinkel te koop, inclusief een boekje, geschreven door, jawel, dezelfde redacteur van het interview.
Dat alles was als volgt gegaan, aldus de Ombudsman:
“De webwinkel bedacht de box, het management van Jansen stemde in met een interview voor een begeleidend boekje. Maar de redacteur die het interview maakte, muziekredacteur Mischa Spel, besefte dat dit ook een fraaie journalistieke primeur was: het eerste gesprek met Janine Jansen sinds haar burn-out, dat is nieuws!
En zo kwamen er twee stukken. De marketingafdeling besloot daarop de campagne voor de box af te trappen op het moment dat het interview in CS verscheen – logisch, vanuit hun gezichtspunt. Maar juist niet vanuit dat van de redactie. Door alles in één krant te presenteren, ontstond precies de verkeerde indruk: een redactie die aan de leiband loopt van de commercie.”
Peter Olsthoorn | 04-12-11 12:45
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.
Omgangsvormen