Journalistenverslaving: crisis 

De troostkroket

Goochelen met cijfers om een wankele stelling te onderbouwen dat er veel meer krokettenconsumptie is als gevolg van ‘de crisis’.

Gelezen: Volkskrant

“Nederlander slaat zich door de crisis met bitterbal en kroket”, concludeerde Wouter Keuning in de Volkskrant op 1 maart 2009 (‘bijgewerkt op 2 maart 2009 11:52’): “Niet alleen langdurig verblijf in het buitenland doet Nederlanders verlangen naar kroketten en bitterballen. Een stevige economische crisis blijkt ook erg goed voor de verkoop van de oer-Hollandse snacks.

Uit cijfers van marktonderzoeksbureau Information Resources Inc. blijkt dat de verkoop van bitterballen en kroketten in de afgelopen 52 weken fors is gestegen. Met name kroketten en bitterballen van Van Dobben doen het goed. Waar andere bedrijven hun verkoop zagen afnemen, groeide de totale bitterballenmarkt met 14 procent en werden 4 procent meer kroketten verkocht. Van Dobben verkocht maar liefst 60 procent meer bitterballen. In de eerste vier weken van het jaar bedroeg de groei 47,1 procent.”

Boele de Jong, financieel directeur van Royaan, producent van de Van Dobben snacks: “Ik denk dat mensen in deze tijden een beetje troost zoeken in dit soort producten.”

Culinair journalist Johannes van Dam in het artikel: “Veel mensen” kozen in het vierde kwartaal van 2008 al voor snacks als goedkoop alternatief voor restaurants.

De Volkskrant deed ook een beroep op CBS-cijfers, en schrijft: “Waar de gehele horeca in het laatste kwartaal van 2008 een omzetdaling liet zien, groeide de omzet van cafetaria met 1,8 procent.”

We lezen bij het CBS: “Het omzetvolume van de horeca is in het vierde kwartaal van 2008 met 6,5 procent gedaald in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2007. Omdat de prijzen met bijna 4 procent stegen kwam de omzetdaling uit op 3 procent…

In tegenstelling tot de overige horecabranches realiseerden cafetaria’s in het vierde kwartaal een omzetgroei van 1,8 procent. De prijzen stegen met 3,2 procent. Het omzetvolume van cafetaria’s daalde met ruim 1 procent.”

Lees de laatste zin: minder snacks verkocht, maar tegen hogere prijzen. Is dat de troostfactor? Om precies te zijn 1,3 procent minder volume. Bovendien behoren tot deze categorie ook ijssalons en lunchrooms, en gaat het ook om frites, frikadellen etc.

Dan zijn er in een achtergrondartikel nog ‘recente cijfers’ van marktonderzoeksbureau Information Resources Inc . “De totale krokettenmarkt voor de retail groeide in die periode met 4 procent, Van Dobben noteerde een plus van 13 procent. In dezelfde tijdspanne groeide de retailbitterballenmarkt met 14 procent en nam de verkoop van Van Dobben zelfs met 60 procent toe.”

De cijfers over de verkoop aan de horeca zijn niet openbaar, maar financieel directeur Boele de Jong van Royaan verzekert dat ”˜de trends daar vergelijkbaar zijn’.”

Gezien de cijfers over cafetaria etc. kun je hooguit concluderen dat het met het merk Van Dobben erg goed gaat, en dat deze marktaandeel won. Ook in de supermarkten, want er is in het vierde kwartaal van 2008 is er, volgens het CBS veel meer omgezet door supermarkten maar geheel als gevolg van prijsstijgingen.

De schrijver spreekt in het begin van 4 procent meer kroketten- en 13 procent meer bitterballenomzet in totaal, maar dit blijkt te gaan om cijfers in retail. Bovendien is bij die 4 procent en 13 procent niet duidelijk of dat gaat om volume- of om prijsstijgingen. En de krokettenverkoop groeide dus minder dan de totale supermarktverkoop.

En dan nog dit uit het interview met de Van Dobben-producent, over een nieuwe receptuur: “Op de vraag wat hij precies heeft veranderd, volgt weer de geheimzinnige glimlach. ”˜Het gaat allemaal om de juiste grondstoffen’, zegt hij cryptisch.”

Maar iets eerder komt in het artikel weer Johannes van Dam die de kroket en bitterbal in het algemeen bejubelt, los van de ingredií«nten: “De combinatie van een romig interieur met een knapperige buitenkant is iets heel bijzonders.”

Kortom, beetje wankele stelling, over die troostkroket in crisistijden.

(Om nog maar niet te spreken van de andere merken van producent Royaan waarover niets wordt gezegd. Zijn die merken mogelijk door het merk Van Dobben vervangen?)

Reageer op dit artikel:

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.

Omgangsvormen