Baarmoederhalskankervaccin
Medicijnen werden onderdeel van marketing, dus van de neiging tot overdrijven en jokken. Toen ging het mis.
Deze week ontstond er grote commotie over het verzet tegen het vaccineren tegen baarmoederhalskanker. Van de 71.000 meisjes die zijn opgeroepen, is 60 procent verschenen terwijl op 75 procent was gerekend. De beschuldigende vinger wijst naar de Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken (NVKP). Die bezigt leugens, zegt de staat in een hele boze brief.
Baarmoederhalskankervaccinlobby die zo krachtig was als het woord lang is. Onder meer tijdschriften voor gezondheid (Santé) en de EO werden min of meer omgekocht.
Als je eenmaal toestaat dat medicijnen in commercieel vaarwater komen bij publieke voorlichting, dan kan datzelfde publiek ook argwanend worden. Het gaat ook om veel geld. KWF kankerbestrijding, die feiten publiceert, becijfert dat het per meisje/vrouw 375 euro kost. Dat is in totaal 142,5 miljoen euro bij 380.000 uitgenodigde meisjes.
Er zijn nog vijf grote medische concerns die de miljardenmarkt voor medicijnen bestrijken. Ze geven steeds minder geld uit aan nieuwe medicijnen en steeds meer aan marketing. Veel geneesmiddelen deugen niet.
Onthullend is in deze het Geneesmiddelenbulletin dat over de markt kritisch publiceert 0vr te dure, onnodige, zomaar uit de handel genomen of soms gevaarlijke medicijnen. In de Volkskrant zegt chef Frans Helmerhorst dat hij dreigbrieven kreeg van advocaten van farmaceuten. (Dat hoort er nu eenmaal bij als je leugens bestrijdt…)
Ook medici schrijven kritisch over vaccinatie.
En een klacht tegen Zembla van producent GlaxioSmithKline is ongegrond verklaard.
Peter Olsthoorn | 15-03-09 12:50
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.
Omgangsvormen