Knappe onderzoeksjournalistiek KRO's Reporter
Gelogen over compensatie straaljager
Niet 800 maar 350 miljoen aan orders voor mee ontwikkelen van de Joint Strike Fighter, wisten ambtenaren.
KRO’s Reporter, zondagavond op tv
De ministeries van Economische Zaken en Defensie wisten in 2003 al dat Nederlandse bedrijven niet voor de beloofde 800 miljoen dollar aan de ontwikkeling van de Joint Strike Fighter (JSF) zou kunnen bijdragen. Ze kwamen uit op 350 miljoen. Het is 320 miljoen geworden, overigens nog tegen een veel lagere dollarkoers dan toen.
De vraag staat nog open of de beloofde 8 miljard dollar voor productiebijdragen wel wordt gehaald. Ook daarover was, blijkens de getoonde documenten die Reporter kreeg van EZ, grote tijfel gerezen. Het ministerie wil harde toezeggingen maar Lockheed Martin geeft die niet. De lobbyclub na de Nederlandse industrie,
Nederlandse bedrijven doen nu alleen mee als ze de ‘beste producten leveren voor de gunstigste prijs’ leveren. Dat stuurt de markt, en niet de overheid met afspraken. De teller voor orders staat op 3,7 miljard.
De lobbyclub van de industrie, de Nifarp, heeft een dubbele pet: ze wil veel meer, zo blijkt uit de gepubliceerde aantekeningen, maar publiceerde recent zelf een positief verhaal over de deelname in het JSF-project.
Peter Olsthoorn | 06-09-08 12:49
Reacties
ron | 06/09/08 om 15:46
Hetzelfde geldt voor de onderzeeboten heden ten dage. Maar tja als de overheid bedrijven inhuurt, die zwaar gecollaboreerd hebben met Mofrika wat wil je dan? Een zo’n bedrijf heeft ervoor gezorgd dat ir. Johannes Wilman 40 jaar niet heeft kunnen werken, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Johan_Wilman. De Rotterdamse Droogdok Maatschappij. De RDM heeft niet alleen in WOII voor de Deutsche Kriegsmarine gewerkt, maar ook tijdens het interbellum een aantal onderzeeboten gemaakt voor onze oosterburen, die door 31 Duitse ingenieurs in Den Haag waren ontworpen. Nederland had het verdrag van Versailles niet ondertekend en dacht goed te kunnen verdienen aan de Duitse herbewapening, net zoals het geval was met WOI. De eerste twee jaren van WOII ging het Nederland economische goed voor de wind. Zelfs de spoorwegen maakten winst met het vervoer van mensen in veewagens. En ze reden ook nog op tijd. Niemand klaagde over het niet op tijd rijden. Ook niet Anne Frank, mijn tante, grootouders, etc.
Dus de vrindjes van de Nazi’s hebben ervoor gezorgd dat de in WOII ondergedoken ir. Johannes Wilman na WOII 40 jaar niet heeft kunnen werken. Het parlement kan dat niets schelen. Wat zegt dat ove rhet parlement? Juist ja.
Martijn | 11/08/09 om 23:25
Ik wil in het midden laten of dit parlement geeft om de politieke orientatie van de bedrijven waaraan nederlanders wapens leveren of waarvan ze deze afnemen, of in hoeverre we hebben gecollaboreerd met onze oosterburen rond 1933-1945. Wel heb ik het idee (oki, de vaste overtuiging) dat De Vries niet in staat is af te zien van een project dat, gezien de oorspronkelijke doelstellingen (mededinging aan het project waarbij de baten van jsf-participatie opwogen tegen de toename in kostprijs per jsf) nu al gedoemd is tot mislukking. Na een hoop vragenuurtjes en het jsf-debat is het voor mij duidelijk dat hij de kwestie met vooringenomenheid benaderd en er niet voor schroomt de kamer alsmede de burger voor te liegen om dit mooie speeltje te bemachtigen, zelfs als het landsbelang hiermee niet gediend is. Het is een prachtig toestel, maar een lage manier het te krijgen.