De cijfers zeggen het tegendeel
‘Terughoudend met gokreclame’
Minister Hirsch Ballin zegt dat houders van Nederlandse goklicenties zich terughoudend opstellen met reclame. Om gokverslaving te voorkomen. Maar vooral om buitenlandse concurrentie de deur te wijzen.
Loterijverlies spant een zaak aan tegen de Staatsloterij vanwege vermeend bedrog. Dat gaat door, zegt de woordvoerder van Loterijverlies, Ferdy Roet van Morand Juridische Bijstand. Per 1 juli moet de dagvaarding de deur uit. “Er is overigens wel aangifte van smaad gedaan tegen De Telegraaf en op termijn komt er nog een bodemprocedure”, belooft hij dit keer.
Ook zou Loterijverlies een kort geding tegen De Telegraaf beginnen want de krant loog over Morand en Loterijverlies. Dat kort geding gaat niet door. Roet: “we steken alle energie in de zaak tegen Staatsloterij. Dat verwachten de aangesloten gedupeerden van ons.”
Maar wel heeft Loterijverlies tijd voor een officií«le klacht tegen het Nederlandse kansspelbeleid bij de Europese Commissie. Roet: “Het Nederlandse kansspelbeleid is inconsistent. Het lijkt erop dat het juist om de inkomsten van de monopolisten gaat, terwijl het doel van de Wet op de Kansspelen is om de consument te beschermen door kansspelverslaving, verkwisting van geld en illegaliteit en fraude tegen te gaan.”
Automatische deelname is nog steeds mogelijk en er worden loten aan minderjarigen verkocht. (Dus) is de omzet van de Staatsloterij in twee jaar tijd met 100 miljoen euro toegenomen. Roet: “Er is strafbaar gehandeld door de Staatsloterij. Gezien zij wisten wat de regelgeving inhield en deze met voeten hebben getreden, is er willens en wetens in strijd met de Wet op de Kansspelen en aanverwante wet- en regelgeving gehandeld en is dientengevolge een misdrijf gepleegd inzake de Wet op de Kansspelen en de Wet op de Economische Delicten.”
Het openbaar ministerie sluit de ogen hiervoor. De feiten spreken voor zich. We kregen een overzicht van reclame-uitgaven van de nationale spelers die gokken mogen aanbieden. In diverse rechtszaken tegen buitenlandse bedrijven die hier gokken willen aanbieden en door minister Hirsch Ballin is gezegd dat de bedrijven terughoudend zijn met reclame, zoals voorgeschreven.
De cijfers, van marktvorser Nielsen, wijzen het tegendeel uit:
Totaal aan reclame in € van zeven grootste aanbieders:
2005: 46 miljoen
2006: 70 miljoen
2007: 78 miljoen
Staatsloterij:
2005: 17 miljoen
2006: 30 miljoen
2007: 34,5 miljoen
Staatsloterij belde de afgelopen uren nog niet terug voor commentaar. Er volgt nog meer.
Peter Olsthoorn | 19-06-08 11:46
Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd en niet aan derden verstrekt.
Omgangsvormen