Serie bronnen ter discussie gesteld
Slachthuis slaat terug
Rectificatie van minister geí«ist naast miljoenen van de Tros wegens beschuldigingen van misstanden.
Gelezen: AD
Vleesbedrijf Friesland Beef eist in vier rechtelijke procedures al tientallen miljoenen euro’s schade en rectificatie van het TROS-programma Radar.
Nu eisen directeur Aaldert Wildeboer van slachterij Friesland Vlees en Henk Visser van Friesland Beef een rectificatie en excuses van minister Verburg (Landbouw) voor haar uitlatingen over misstanden bij de Leeuwardense slachterij.
Visser is ervan overtuigd malversaties te kunnen bewijzen door middel van een getuigenverhoor van AID’ers en keuringsartsen van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA). “De TROS heeft pure leugens uitgezonden”, aldus de directeur van Friesland Beef.
De eis is hard: komen de rectificatie en excuses er niet dan sluit hij het bedrijf definitief en staan zijn 70 werknemers op straat. Verburg moet van de Tweede Kamer zeggen dat er uit recente controles van de aanvankelijk gemelde misstanden niets is gebleken.
Een familievete, frustratie bij de Algemene Inspectiedienst (AID) en ‘scoringsdrift’ van minister Verburg van Landbouw staan aan de basis van de nabije ondergang van de beide bedrijven, beweren de heren. Daardoor kwam de aanvoer van vee stil te liggen.
Het ging om de uitzending van Tros Radar onder de titel ‘Ziek vlees op bord consument – Wantoestanden in slachthuis Leeuwarden.” Er kwam al een reactie van vleesbedrijf Vion. Verburg besloot tot extra controles in het slachthuis.
Eerder al bleek dat er in deze sector veel mis is.
Peter Olsthoorn | 07-05-08 08:53
Reacties
hemelsblauw en vegetarií«r | 07/05/08 om 10:28
Moeten ze doen, de Wildeboeren! (“What’s in a name?”)
Goed nieuws! Dat moeten ze inderdaad maar proberen zodat de hele zaak open en bloot voor een rechter behandeld moet worden. Want er wordt een verkeerde voorstelling van zaken gegeven door de heren, daar ben ik van overtuigd.
Sinds het bedrijf zo negatief in het nieuws kwam, moest ik herhaaldelijk terugdenken aan dat stukje van Fabian Gort, op Animal Freedom al geplaatst sinds 2001 in de categorie Persoonlijke Verhalen.
Zullen we een wedje maken dat het in Friesland als volgt is gegaan? Maar dat die Friezen zulke stijfkoppen zijn dat ze blind zijn voor het feit dat Friesland Beef op deze manier (schadevergoeding eisen) nog verder z’n eigen graf graaft?
Scenario: Bij Friesland Vlees ging het er in de omgang met slachtvee buitengewoon slecht aan toe. Inderdaad: wantoestanden, zoals die tientallen jaren in Nederland hebben plaatsgevonden met vee en slachterijen. Ben er zelf soms getuige van geweest. Maar de slachterij is het eindstation voor de levende dieren; in de keten daarvóór beslissen en handelen de boeren zelf en de veetransporteurs. Daar zit minstens evenveel kwaad, zij het niet onder alle veehouders en chauffeurs. Een klokkenluider sprak zich uit, de zaak kwam aan het rollen, wat velen in de sector al wisten werd duidelijk: dat de AID en ook – Godbetere – ’s Rijks dierenartsen consequent een oogje toeknepen, en de minister kondigde controles aan. En wat doen boeren dan? Exact”¦.
Daar kun je de TROS of de minister toch moeilijk verantwoordelijk voor houden? Dat veel Nederlandse boeren veel te verbergen hebben en bij zichzelf dachten “ho, ik weet genoeg”?
Wildeboer Sr. en Jr. werden laatst geí¯nterviewd op TV in een filmpje dat op lokatie was gemaakt. ’t Moet NOVA of Netwerk zijn geweest. Die opnamen zijn m.i. van groot belang als het tot een rechtszaak komt. Vooral Sr. gaf duidelijk toe dat er in zijn bedrijf sprake was van misstanden met vee en vooral met wrak vee, maar gooide het op “dat is hoe wij werken” of een dergelijk vakblind excuus. Junior, iets meer bij de pinken, corrigeerde zijn vader voor de camera en zei doodleuk “Dat zeg je verkeerd. Je moet zeggen ”¦”¦”.
Een beetje advocaat en een klein beetje mazzel met de rechter voor wie e.e.a. gebracht wordt, en de Friese vleessector smaakt over een tijdje de ervaring van hoe ze zich collectief in eigen voet hebben geschoten.
Ondertussen, dat is waar, zijn die arme dieren de dupe van de hele situatie. Want dat kan ook nog in Nederland: dan rij je ze toch gewoon een paar honderd kilometer verder eer ze afgemaakt worden? Met de zegen van Den Haag in alle opzichten?