Gezondheidsclaims Zuivelbureau met commerciële basis
Joris Driepinter
Van drie glazen melk per dag word je groot, sterk en moedig.
In herinnering: Andere Tijden (hele programmatekst)
Reactie van een trouwe lezer die al wat langer meeloopt op het artikel Melk, dat is gezond!.
Recent nog heeft geschiedenisprogramma Ander Tijden aandacht besteed aan de na-oorlogse melklobby die al in 1937 een aanloop nam en in 1957, ruim vijftig jaar geleden, op volle toeren begon te draaien. Er kwam een campagne:
Jongeren moesten melk drinken en konden zo lid worden van de M-brigade, ze werden dan echte Melkbrigadiers. Melkbrigadiers zijn flink en sterk en daar wil je wel bijhoren. Om Melkbrigadier te worden, moet je een logboek bijhouden, dat je kan afhalen bij je melkman of kruidenier. In het logboek moet je de extra glazen melk aangeven die je, naast je gewone porties melk, op een dag gedronken hebt. Na dertig glazen is het logboek vol en kun je het laten ondertekenen door je ouders en opsturen naar het Zuivelbureau. Het Zuivelbureau stuurt dan een mouwembleem met een M en je bent bevorderd tot M-brigadier.
Een klein decennium later ging het nog verder, met de subsidií«ring van schoolmelk. Een betrokken politicus: “Het melk- en boteroverschot was een groot probleem in die jaren en we zochten naar oplossing die een continue ontlasting van de markt zou betekenen. Toen kwam vanuit de ambtenaren het idee: zullen we schoolmelk gaan financieren?
De schoolmelksubsidie oplossing was mooi. Het probleem van de overschotten werd wat aangepakt en bovendien ging de bevolking wat positiever over Europese samenwerking gaan denken door zo’n maatregel.”
Zijn conclusie: de schoolmelkdiscussie was het gevolg van de marktsituatie en niet van de volksgezondheid. Kortom, een zware en decennialang volgehouden leugen.
Een andere lezer schrijft dat we het niet moeten omdraaien: dat je pas betrouwbaar bent als Campina-professor als je zegt dat melk ongezond is. Daar gaat het niet om. Het moet transparant zijn waar de belangen liggen zodat we wat extra argwaan kunnen koesteren bij mogelijk verhulde reclameboodschappen.
Peter Olsthoorn | 14-04-08 09:16
Reacties
Ton Biesemaat | 14/04/08 om 12:14
Over melk (bron: Kleine Encyclopedie van Misvattingen door Hans van Maanen – Uitgeverij Boom tweede druk 1990):
“Melk is goed voor elk. Voor een aanzienlijk deel van de wereldbevolking is melk van de koe bepaald niet goed. Melk bevat melksuiker, lactose, dat in de darmen moet worden afgebroken. Daartoe dient een bepaald enzym, lactase. Veel niet-blanken echter missen de erfelijke instructies voor het aanmaken van lactase, waardoor zij koeiemelk niet kunnen gebruiken. Als zij toch zoetemelkprodukten nemen, krijgen ze ernstige diarree. Karnemelk en yoghurt zijn voor hen ongevaarlijk. De mogelijkheid melksuiker af te breken is meer uitzondering dan regel: ‘lactase-deficií«ntie’ komt bij driekwart van de volwassen wereldbevolking voor. Alleen Noordwesteuropeanen (en hun afstammelingen overzee) hebben er in principe geen problemen mee.”
Met de opkomst van de multiculturele en multi-etnische samenleving gaat dus de slogan melk is goed voor elk niet meer op en is een gevaarlijke leugen geworden.